Wanneer opmaken?
De verplichtingen m.b.t. het opmaken van een arbeidsongevallensteekkaart zijn hoofdzakelijk terug te vinden in de Codex welzijn op het werk, art. I.6-12. Hierin staat vermeld dat voor elk arbeidsongeval met ten minste 4 dagen ongeschiktheid (de dag van het ongeval niet meegerekend) een arbeidsongevallensteekkaart moet opgesteld worden.
Wie?
Het is de werkgever die ervoor moet zorgen dat de dienst voor preventie en bescherming die belast is met het onderzoek van arbeidsongevallen met vier dagen of meer ongeschiktheid de arbeidsongevallensteekkaart opstelt. In concreto betekent dit, op basis van de indeling van bedrijven in groepen:
- de interne dienst in bedrijven van
- groep A en B
- groep C met een preventieadviseur van niveau I of II - de externe dienst in bedrijven van
- groep C zonder een preventieadviseur van niveau I of II
- groep D.
Hoe?
De interne of externe preventiedienst stelt de arbeidsongevallensteekkaart op op basis van de gegevens die naar voren kwamen uit het onderzoek. Dat betekent dus dat elk ongeval met meer dan vier dagen ongeschiktheid steeds grondig onderzocht moet worden onder begeleiding van een preventieadviseur niveau I of niveau II.
Inhoud
Voor de inhoud van de arbeidsongevallensteekkaart verwijst de codex naar het model dat beschikbaar is op de website van de FOD Werkgelegenheid. Deze verwijzing is toegevoegd in juni 2024. Voorheen was de inhoud gedetailleerd in de codex-bijlage II.1-4 die door de aanpassing in juni 2024 werd opgeheven. Aangezien het model nog niet beschikbaar is op de site van de FOD Werkgelegenheid (stand van zaken: augustus 2024) vind je hier een link naar de oude bijlage. Deze bestaat uit verschillende rubrieken:
- inlichtingen betreffende de steekkaart;
- inlichtingen betreffende de werkgever;
- inlichtingen betreffende het slachtoffer;
- inlichtingen betreffende het ongeval;
- inlichtingen betreffende de verwondingen.
Kopie van de aangifte
Elk arbeidsongeval moet aangegeven worden bij de arbeidsongevallenverzekeraar. Op het aangifteformulier worden ook heel wat gegevens samengebracht over het slachtoffer en de omstandigheden van het ongeval. Om dubbel werk te vermijden mag de arbeidsongevallensteekkaart vervangen worden door een kopie van de aangifte. Voorwaarde is wel dat de bevoegde preventiedienst de gegevens over het ongeval hierop heeft ingevuld op basis van het onderzoek.
Doorsturen en bewaren
Elke steekkaart (of kopie van de aangifte) moet doorgestuurd worden naar de externe dienst. Daarnaast moeten deze documenten ook ter beschikking gehouden van de bevoegde arbeidsinspecteurs. De bewaartermijn bedraagt 10 jaar.