Elk arbeidsongeval moet aangegeven worden bij de arbeidsongevallenverzekeraar, zodat het slachtoffer aanspraak kan maken op een schadevergoeding volgens de arbeidsongevallenwet.
Voor lichte ongevallen geldt onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling van die aangifteplicht.
Alle arbeidsongevallen onderzoeken
De aangifte van het arbeidsongeval volstaat echter niet. Het is ook nodig om elk ongeval te onderzoeken, na te gaan wat de oorzaken zijn en maatregelen te nemen om gelijkaardige ongevallen in de toekomst te voorkomen. Het uitvoeren van ongevalsonderzoeken is verplicht op basis van de Codex welzijn op het werk.
Moet de arbeidsinspectie op de hoogte gebracht worden?
Gegevens over arbeidsongevallen maken deel uit van de rapportering van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk. In het maandverslag, en ook in het jaarverslag, moeten de gegevens bijgehouden worden van alle arbeidsongevallen. Dat geldt ook voor de lichte ongevallen zonder verzuim en de ongevallen met uitzendkrachten of werknemers van contractors. De arbeidsinspectie (Toezicht Welzijn op het Werk) kan deze verslagen steeds opvragen en controleren.
Bij een ernstig arbeidsongeval is bovendien een uitgebreid ('omstandig') verslag verplicht. Dat verslag moet binnen de 10 dagen bezorgd worden aan de arbeidsinspectie. Als het om een zeer ernstige arbeidsongeval — dodelijk ongeval of met blijvende ongeschiktheid — gaat, dan is een onmiddellijke melding bij de inspectie verplicht.