Aangifte, melding en registratie van ongevallen: alle verplichtingen op een rijtje

Het is niet alleen verplicht om elk ongeval aan te geven maar er zijn ook heel wat wettelijke bepalingen over het onderzoeken en bijhouden van gegevens over arbeidsongevallen. In sommige gevallen is bovendien een melding aan de inspectie vereist. Een overzicht van de verplichtingen.
©:

gepubliceerd op 12.04.18 door de redactie, prevent.be

Geactualiseerd op:

De aangifte van arbeidsongevallen is belangrijk voor de schadeloosstelling van het slachtoffer. Daarom moet elk arbeidsongeval binnen de acht kalenderdagen aangegeven worden bij de arbeidsongevallenverzekeraar. Vanuit preventiestandpunt is het nooodzakelijk om ongevallen te analyseren en conclusies te trekken om gelijkaardige voorvallen in de toekomst te voorkomen. Daarom zijn er ook verscheidene verplichtingen om ongevallen te onderzoeken, te registreren en de gegevens bij te houden. Onderstaande tabellen bieden een overzicht.

Upgrade jouw abonnement

Deze tekst is momenteel niet toegankelijk binnen jouw abonnementsformule. 
Ontdek onze verschillende formules.