Aangifteverplichting
De werkgever is verplicht om elk arbeidsongeval aan te geven bij de verzekeraar met wie hij een arbeidsongevallenverzekering heeft afgesloten. Er geldt enkel een uitzondering voor lichte ongevallen. Dit zijn ongevallen zonder arbeidsongeschiktheid of loonverlies voor het slachtoffer en met enkel eerste hulp verzorging op de werkplek (Meer hierover Aangifte en registratie van ongevallen)
De werkgever doet de aangifte binnen de acht kalenderdagen. Deze termijn wordt gerekend vanaf de dag die volgt op die van het ongeval. Het niet-respecteren van de termijn, betekent niet dat er geen aangifte meer kan gedaan worden. Het heeft wel tot gevolg dat de werkgever strafrechtelijk kan vervolgd worden.
Hoe aangeven
De aangifte van het arbeidsongeval gebeurt op basis van het arbeidsongevallenaangifteformulier of elektronisch via het portaal van de sociale zekerheid of via de elektronische toepassing die de verzekeraar ter beschikking stelt. De gegevens die op de aangifte moeten vermeld worden, zijn vastgelegd in het model van het aangifteformulier. Dit model wordt opgemaakt door het Federaal Agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris). De aangifte bestaat uit 63 rubrieken onderverdeeld 8 grote luiken (tabel).
Tabel Inhoud van het aangifteformulier
| rubrieknummers |
1 werkgever | 1 t.e.m. 6 |
2 getroffene | 7 t.e.m. 20 |
3 ongeval | 21 t.e.m. 35 |
4 letsel | 36 t.e.m. 38 |
5 verzorging | 39 t.e.m. 41 |
6 gevolgen | 42 t.e.m. 44 |
7 preventie | 45 t.e.m. 47 |
8 vergoeding | 48 t.e.m. 62 |
| 63 (ziekenfonds) |
Vanaf 1 januari 2020
Fedris heeft aanpassingen doorgevoerd in het model van aangifteformulier. Het nieuwe model geldt voor alle arbeidsongevallen vanaf 1 januari 2020. De aanpassingen aan het formulier waren nodig om in te spelen op de wijzigingen in de arbeidsongevallenwetgeving. Het gaat dan voornamelijk over de 'kleine statuten'. Hierdoor moeten ook leerlingen die werk verrichten in het kader van hun opleiding (werkplekleren) vergoed worden indien ze slachtoffer worden van een arbeidsongeval (lees Schadeloosstelling arbeidsongevallen en beroepsziekten uitgebreid naar werkplekleren).
Deze aanpassingen zijn doorgevoerd in de rubrieken 49 (werknemerscode sociale verzekering) en 50 (leerling/stagiair) van het aangifteformulier.
Verder is ook rubriek 42 over de gevolgen van het ongeval gewijzigd. In die rubriek waar aangeduid wordt of het om een tijdelijke dan wel blijvende ongeschiktheid gaat, is nu ook de optie voorzien van 'tijdelijke tewerkstelling met aangepast werk'.
Arbeidsongevallensteekkaart
De aangifte van een arbeidsongeval is gericht op de vergoeding van het slachtoffer. Daarnaast zijn er ook verplichtingen met het oog op preventie die voortvloeien uit de wetgeving welzijn op het werk. Hierin is o.m. bepaald dat voor alle arbeidsongevallen vanaf 4 dagen ongeschiktheid een arbeidsongevallensteekkaart moet opgesteld worden. De inhoud van de arbeidsongevallensteekkaart staat omschreven in bijlage II.1-4 van de Codex welzijn op het werk. De steekkaart kan vervangen worden door een kopie van de arbeidsongevallen aangifte op voorwaarde dat de bevoegde preventiedienst[1] de gegevens over het ongeval hierop heeft ingevuld (Codex, art. I.6-12). De bevoegde preventiedienst is de interne dienst voor de bedrijven van groep A en B en voor deze van groep C waar er een preventieadviseur van niveau I of II werkzaam is (Codex, art. II.1-6, §1, 1°). Voor de andere bedrijven is het steeds de externe dienst (Codex, art. II.1-10 §2 en 3).
Bronnen/meer info
- Federaal agentschap voor beroepsrisico's – Fedris.be
- Het elektronische portaal voor aangifte sociale zekerheid
Het model van een formulier voor arbeidsongevallenaangifte kan u terugvinden als download onderaan deze pagina, in 2 formaten (4 blz. A5 of 4 blz. A4).