Wettelijk verplicht
Het doel van de asbestinventaris is een overzicht bekomen van de aanwezigheid van asbest: weten waar en wanneer asbestvezels kunnen vrijkomen, en in functie daarvan de nodige maatregelen voorzien.
Het opmaken van een asbestinventaris is verplicht (Codex welzijn op het werk, art. VI.3-4). Elke werkgever moet onderzoeken of er asbest aanwezig is in de materialen waarmee de werknemers werken of in de constructiematerialen van de gebouwen waar eigen mensen of werknemers van derden arbeid verrichten.
Wie?
De verplichting voor het opmaken van een asbestinventaris berust bij de werkgever, niet bij de eigenaar van de gebouwen. Indien nodig vraagt de werkgever informatie op bij de eigenaren.
De werkgever kan de uitwerking van de asbestinventaris intern organiseren; het is niet verplicht om een beroep te doen op externe espertise. Wanneer echter de inspectie het nodig acht of in geval van betwisting door het comité, moet de werkgever voor het opmaken van de inventaris een beroep op een erkende dienst of laboratorium (erkenning zoals bepaald in de codex, boek II Organisatorische structuren en sociaal overleg, titel 6 Laboratoria).
Wat?
De inventaris bestaat uit de volgende elementen:
- een algemeen overzicht van het asbest of de asbesthoudende materialen die aanwezig zijn in alle delen van de gebouwen, machines, installaties, beschermingsmiddelen en andere arbeidsmiddelen op de arbeidsplaatsen
- een algemeen overzicht van de gedeelten van gebouwen, machines en installaties die moeilijk bereikbaar zijn en die in normale omstandigheden geen aanleiding kunnen geven tot blootstelling aan asbest
- per lokaal, bouwdeel, arbeidsmiddel of beschermingsmiddel:
- de toepassing waarin asbest is verwerkt (bv. isolatie, brandbeveiliging)
- een beoordeling van de toestand van het asbest of van het asbesthoudende materiaal (bv. intact, gedeeltelijk beschadigd)
- de werkzaamheden die aanleiding kunnen geven tot blootstelling aan asbest (bv. schoonmaak, demontage)
De Fod Werkgelegenheid stelt een model voor een asbestinventaris ter beschikking.
Schriftelijke adviezen
De werkgever is verplicht om schriftelijk advies te vragen aan de preventieadviseur-arbeidsveiligheid en de preventieadviseur-arbeidsarts. Die adviezen, net als de inventaris en de wijzigingen die erin worden aangebracht, worden ter informatie voorgelegd aan het comité.
Dynamisch werkinstrument
De asbestinventaris is de hoeksteen voor een efficiënt beheer van de asbestproblematiek op basis van een beheersprogramma.
Bovendien kan het gebruikt worden om contractors te informeren over de aanwezigheid van asbesthoudend materiaal (werken met derden). De werkgever is trouwens verplicht om de contractor een kopie te bezorgen van (een deel van) de asbestinventaris tegen een ontvangstbewijs (codex, art. VI.3-9). En het is ook aan de contractor om de inventaris op te vragen. De werken mogen niet gestart worden als de contractor niet over de inventaris beschikt.
De asbestinventaris bevat bovendien ook nuttige informatie voor de interventiediensten, in geval van brand.