Spoor-infrastructuur
Beheer
Tiemen van der Worp verdedigde in mei 2020 zijn masterthesis over gezondheidsschade door nachtwerk in de railinfra in Nederland voor de masterstudie Sociale zekerheidsrecht. De spoor-infrastructuur (railinfra) in Nederland wordt beheerd door ProRail en bestaat uit 404 stations, ruim 7.000 kilometer spoor, bijna 2.600 overwegen, 7.000 wissels en meer dan 12.000 seinen. Daarnaast zijn er 725 spoorviaducten, 455 spoorbruggen en 15 tunnels. Deze railinfra wordt gebruikt door acht vervoerders van reizigers, twintig vervoerders van goederen en verschillende spooraannemers gebruik van de railinfrastructuur.
Onder druk van de prestatieafspraken in het kader van reizigersvervoer en van een zeer actieve belangenvereniging van de reizigers gebeurt een groot deel van de werkzaamheden aan de infrastructuur ’s nachts.
Werken en betrokken partijen
Bij de uitvoering van werken zijn diverse partijen betrokken, zoals ingenieursbureaus, spoor- en onderhoudsaannemers, kabelaannemers, boorbedrijven en werkplekbeveiligingsbedrijven. In totaal werken er 45.000 mensen in de railinfra. De werkzaamheden worden uitgevoerd in 25.000 treinvrije periodes die jaarlijks beschikbaar zijn voor onderhoud, nieuwbouw en renovatie. De aannemingsketen bestaat inmiddels uit zeven schakels: van opdrachtgever ProRail tot en met de laagste schakel, de zelfstandige zonder personeel (zzp’er).
railAlert
In de sector speelt de stichting railAlert een belangrijke rol op het gebied van veiligheid en gezondheid. Het algemeen bestuur van railAlert bestaat uit vertegenwoordigers uit diverse disciplines en organisaties die actief zijn binnen de railinfra. Ook de werknemers zijn vertegenwoordigd. Verder is er een adviserend orgaan, een Centraal College van Deskundigen (CCvD), waarin de diverse expertgroepen zijn vertegenwoordigd.
RailAlert heeft als primaire doelstelling ervoor te zorgen dat er bij werkzaamheden aan de railinfra geen ongevallen plaatsvinden met verzuim of, erger, de dood tot gevolg. Dat werken in de railinfra niet zonder gevaar is, blijkt onder andere uit het feit dat er in 2019 negentien (bijna-)ongevallen gemeld werden die dodelijk hadden kunnen aflopen.