Dynamisch risicobeheersingssysteem = verplicht
De wetgeving zegt duidelijk "Elke werkgever is verantwoordelijk voor de structurele planmatige aanpak van preventie" en introduceert het begrip dynamisch risicobeheersingssysteem. Het dynamisch risicobeheersingssysteem omvat de planning en de uitvoering van het preventiebeleid gebaseerd op een systematische risicoanalyse.
Plan-Do-Check-Act in preventie
Het dynamisch risicobeheersingssysteem bestaat uit vier elementen: uitwerking, programmatie, uitvoering en evaluatie/bijsturing (zie figuur). Deze vier elementen zijn geïnspireerd op de vier basisstappen van de Plan-Do-Check-Act-cirkel. Deze cirkel is de basis van een beleid gericht op voortdurende verbetering. Het implementeren van dit cyclisch proces in (bedrijfs)activiteiten is een voorwaarde voor een kwaliteitsvolle organisatie en draagt bij tot het integreren van preventie in het algemene bedrijfsbeleid.
Risicobeheer
Aan de basis van het dynamisch risicobeheersingssysteem ligt een systematische risicoanalyse gericht op het uitwerken van beheersmaatregelen. Globale beheersmaatregelen genieten de voorkeur boven punctuele maatregelen die enkel inspelen op specifieke risico's.