Ongevallen met heftrucks
2% van het totaal aantal arbeidsongevallen
Het Fonds voor arbeidsongevallen ondertussen omgedoopt in Fedris, Federaal Agentschap voor beroepsrisico's) registreerde in 2010 3.283 arbeidsongevallen met Verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes, de categorie "betrokken voorwerp" waarin heftrucks geregistreerd worden. Meer gedetailleerde cijfers over ongevallen met heftrucks zijn niet voorhanden in de databank van het Fedris. Wel voor minder recente jaren. Vroeger werden immers andere codes gehanteerd op de arbeidsongevallenaangifte en de code 216 in de rubriek materiële oorzaak wees op heftrucks (tabel 1a).
De cijfers vertonen, ondanks de lichte verschillen, een vrij stabiele trend over de jaren heen. Jaarlijks zijn er zo'n 3.000 ongevallen met verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes. De meeste van deze ongevallen worden genoteerd in de categorieën zonder gevolg en tijdelijke ongeschiktheid. Ongevallen met verplaatsbare transportsystemen maken ongeveer 2% uit van het totaal aantal arbeidsongevallen. Uit een antwoord op een schriftelijke vraag in 2018 blijkt alvast dat het ongevallen met heftrucks op hetzelfde niveau bijft. Cijfers geven aan dat er 2016 bijna 3500 ongevallen met heftrucks gebeurden (tabel 1b).
Verlies van controle
De meeste van de ongevallen met Verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes hebben te maken met een "verlies van controle". Bijna 1 op 4 van dergelijke ongevallen is te wijten aan een verlies van controle over het transportmiddel zelf. En daar komen bovendien 6% ongevallen bij die te wijten zijn aan een verlies van controle over de lading (tabel 2). Vaak gaat het om ongevallen waarbij de slachtoffers gekneld of verpletterd raken, tussen (16%) of onder (5,5%), voorwerpen. Ook contact met andere voorwerpen (11%) en fysieke belasting van het bewegingsapparaat (11%) zijn veel voorkomende vormen van ongevallen. De meeste van deze ongevallen gaan gepaard met oppervlakkige letsels (30%) gevolgd door verstuikingen, verrekkingen (13%) en inwendige letsels (9%).
Vooral voetgangers
De cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen geven reeds een indicatie van het aantal en de belangrijkste kenmerken van ongevallen met heftrucks. Om een duidelijker beeld te krijgen, is echter een diepgaander analyse nodig op basis van ongevalsbeschrijvingen. In Nederland is een analyse uitgevoerd op 700 ongevallen waarbij een heftruck betrokken is en die aangegeven werden bij de arbeidsinspectie. De arbeidsongevallen vonden plaats in de periode 1998-2004. De ongevallen werden geanalyseerd met de Storybuildermethode om de meest voorkomende ongevalsscenario's en de oorzaken te analyseren. De vijf ongevalsscenario's die zich het meest voordeden, staan beschreven in tabel 3. Het gaat om de aanrijding van een voetganger door een heftruck, een ongeval door een bewegend voertuig, vallende voorwerpen, val van de heftruck en het bekneld raken. De directe oorzaken die in verband kunnen gebracht worden met elk van deze ongevalsscenario's, wijzen regelmatig op het gebrek aan de nodige kennis en vaardigheden bij de bestuurder. Ook de infrastructuur is vaak niet in orde. Het niet scheiden van voetgangers- en transportzones ligt in heel wat gevallen aan de basis van het ongeval. Deze directe oorzaken zijn terug te brengen op een aantal onderliggende oorzaken zoals onvoldoende aandacht voor de motivatie en het gedrag, onvoldoende verstrekken van opleiding, enz.
Zijwaarts kantelen
Een onderzoek naar ongevallen met heftrucks in de UK levert een gelijkaardig beeld op. Aanrijdingen door heftrucks voeren de lijst van ongevallen aan. Meestal zijn voetgangers het slachtoffers (tabel 4). Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat deze ongevallen vaak gebeuren op drukke plaatsen, in nauwe doorgangen en in leveringszones waar goederen aan- en afkomen. Het kantelen van de heftruck is eveneens een veel voorkomende vorm van ongevallen. Meestal kantelt de heftruck zijwaarts. Het achterwaarts kantelen komt maar zelden voor. De oorzaken voor het kantelen van de heftruck hebben te maken met het manoeuvreren op hellingen, het overladen van de heftruck, het bewegen van de lading, enz.
Zowel de Nederlandse studie als de Britse studie wijzen erop dat de interactie tussen heftrucks en andere weggebruikers, vooral voetgangers, een reëel risico vormt. Dergelijke ongevallen brengen ernstige gevolgen met zich mee voor de betrokkenen. Bij het zoeken naar de gepaste preventiemaatregelen moet dan ook de nodige aandacht naar een brede set van maatregelen zoals de opleiding van heftruckbestuurders én voetgangers, een doordachte inrichting van de transportwegen en opslagruimten, duidelijke procedures alsook een aangepaste werkorganisatie.
Bronnen
Fedris, www.fedris.be
Analyse van heftruck gerelateerde ongevallen, 2007 (http://www.arboportaal.nl/types/brochure/ongevallen-met-heftruck.html)
Review of key human factors involved in workplace transport accidents, 2005, Research Report 398, HSE (http://www.hse.gov.uk/research/rrhtm/rr398.htm)
Tabel 1a – Aantal ongevallen met verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes (2005-2010) en met heftrucks (2000-2004) – bron: Fedris
jaar | zonder gevolg | tijdelijke ongeschiktheid | blijvende ongeschiktheid | dodelijk | totaal |
| 11.04 Verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes (al dan niet gemotoriseerd) | ||||
2010 | 1.132 | 1.886 | 264 | 1 | 3.283 |
2009 | 941 | 1.972 | 299 | 1 | 3.213 |
2008 | 1.086 | 2.278 | 367 | 1 | 3.732 |
2007 | 1.097 | 2.148 | 293 | | 3.538 |
2006 | 1.029 | 1.976 | 271 | 4 | 3.280 |
2005 | 931 | 1.929 | 248 | 1 | 3.109 |
| 216 Heftrucks | ||||
2004 | 627 | 1.254 | 192 | 2 | 2.075 |
2003 | 615 | 1.170 | 232 | 2 | 2.019 |
2002 | 565 | 1.267 | 169 | 2 | 2.003 |
2001 | 713 | 1.677 | 252 | 2 | 2.644 |
2000 | 858 | 1.735 | 248 | 2 | 2.843 |
Tabel 1b - Aantal ongevallen met heftrucks (2014 - 2016) – bron: Fedris (op basis van een schriftelijk antwoord in de senaat)
Jaar | Gevolgen | Totaal | |||
Zonder gevolg | Tijdelijke ongeschiktheid | Blijvende ongeschiktheid | Dodelijke | ||
2014 | 1097 | 1814 | 319 | 0 | 3230 |
2015 | 1012 | 1870 | 364 | 1 | 3247 |
2016 | 1101 | 1947 | 379 | 1 | 3428 |
Tabel 2 - Kenmerken van de ongevallen met verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes in 2010 – N=3.283 – bron: Fedris
Afwijkende gebeurtenis | | %/N | Contactwijze verwonding | | %/N | Soort letsel | | %/N |
42 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) - over een vervoer- of transportmiddel (al dan niet gemotoriseerd) | 783 | 23,85 | 63 Beknelling, verplettering - tussen | 524 | 15,96 | 11 Oppervlakkige letsels | 995 | 30,31 |
63 Door een voorwerp of de vaart daarvan gegrepen of meegesleept worden | 421 | 12,82 | 53 Contact met een hard of ruw voorwerp | 368 | 11,21 | 32 Verstuikingen en verrekkingen | 437 | 13,31 |
64 Ongecoördineerde, onbeheerste of verkeerde bewegingen | 387 | 11,79 | 71 Fysieke belasting - van het bewegingsapparaat | 354 | 10,78 | 50 Schuddingen en inwendige letsels | 293 | 8,92 |
72 Duwen, trekken | 346 | 10,54 | 44 Stoot door voorwerp, voertuigen daaronder begrepen - draaiend, bewegend, zich verplaatsend | 283 | 8,62 | 30 Ontwrichtingen, verstuiking en verrekkingen | 279 | 8,50 |
44 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) - over een voorwerp (dat wordt gedragen, verplaatst, gehanteerd enz.) | 201 | 6,12 | 31 Verticale beweging, verplettering op/tegen (gevolg van een val) | 209 | 6,37 | 10 Wonden en oppervlakkige letsels | 230 | 7,01 |
52 Uitglijden of struikelen met val, vallen van personen - op ± dezelfde hoogte | 159 | 4,84 | 42 Stoot door voorwerp - vallend | 185 | 5,64 | 12 Open wonden | 184 | 5,60 |
33 Glijden, vallen, instorten van het betrokken voorwerp - hoger gelegen (op het slachtoffer) | 100 | 3,05 | 62 Beknelling, verplettering - onder | 181 | 5,51 | 39 Andere soorten ontwrichtingen, verstuikingen et verrekingen | 115 | 3,50 |
41 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) - over een machine (inclusief onbedoeld starten) en over het met de machine bewerkte materiaal | 97 | 2,95 | 45 Botsing met een bewegend voorwerp, voertuigen daaronder begrepen - botsing met een persoon (het slachtoffer beweegt ook) | 117 | 3,56 | 21 Gesloten botbreuk | 111 | 3,38 |
40 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) over een machine, vervoer- of transportmiddel, handgereedschap, voorwerp, dier - niet gespecificeerd | 82 | 2,50 | 40 Stoot door een bewegend voorwerp, botsing - niet gespecificeerd | 116 | 3,53 | 20 Botbreuk | 91 | 2,77 |
99 Overige afwijkende gebeurtenissen, niet in deze lijst vermeld | 81 | 2,47 | 109 | 3,32 | 19 Andere soorten wonden en oppervlakkige letsels | 85 | 2,59 |
Tabel 3 – Vijf meest voorkomende ongevalsscenario's bij ongevallen met heftrucks en de directe oorzaken die ermee in verband kunnen gebracht worden
Ongevals-type (scenario) | Directe oorzaken | Aantal ongevallen | % |
---|---|---|---|
Aanrijding van een voetganger door een voertuig | Niet zichtbaar en/of hoorbaar zijn van de heftruck voor het slachtoffer (71x) Niet zichtbaar en/of hoorbaar zijn van het slachtoffer voor de bestuurder (143x) Geen goede infrastructuur, bijvoorbeeld scheiding tussen zones voor voetgangers en zones voor heftrucks (106x) Slachtoffer binnen de gevarenzone/operatiegebied van de heftruck (105x) Onbekwaamheid van bestuurder (55x) of slachtoffer (25x) Onbeheerd achterlaten, bijvoorbeeld geen gebruik van parkeerrem of sleutels niet uit het contact verwijderd (36x) | 252 | 36% |
Ongeval op of in een bewegend voertuig | Onbekwaamheid van bestuurder (107x) Geen goede infrastructuur, bijvoorbeeld een begaanbare rijweg zonder obstakels (72x) Slachtoffer binnen de gevarenzone/operatiegebied van de heftruck (64x) Snelheid niet aangepast aan situatie/werkzaamheden (34x) Geen gebruik of aanwezigheid van gordel (32x) Ontoereikende beveiliging voor berijder of passagier (23x) Falen gerelateerd aan de lading (te hoog geheven last, te zware last, niet goed bevestigde lading, etc.) (23x) | 172 | 24% |
Contact met een vallend object | Falende preventie van binnentreden gevaarszone door slachtoffer: (30x) Onjuiste bevestiging lading (niet goed geplaatst/vastgemaakt): (27x) Falende stabiliteit voertuig (bijvoorbeeld door oneffen wegdek/ grote gaten in de vloer): (10x) Externe krachten (bijvoorbeeld de lading wordt aangestoten door iets door iemand, blijft ergens achter haken, etc.): (7x) Onvoldoende bescherming slachtoffer door persoonlijke beschermingsmiddelen (helm, veiligheidsschoenen) of afscherming: (4x) | 133 | 19% |
Val van (stilstaand) voertuig | Onjuiste werkmethode (verkeerde arbeidsmiddel) voor de uit te voeren werkzaamheden (67x) Falende bevestiging en uitvoering van op heftrucks gemonteerde bewegende werkplateaus (33x) Onvoldoende bekwaamheid slachtoffer bij bedienen heftruck (25x) Onvoldoende randbescherming bij werken op hoogte (19x) Onjuiste controle beweging hefmechanisme (16x) | 73 | 10% |
Beknelling tussen of tegen een object | Slachtoffer binnen gevarenzone (38x) Onbekwaamheid van bestuurder en/of slachtoffer (31x) Onjuiste keuze van materiaal en middelen voor de uit te voeren werkzaamheden (12x) Geen veilige zone gecreëerd (10x) Onbeheerd achterlaten, bijvoorbeeld geen gebruik van parkeerrem of sleutels niet uit het contact verwijderd (6x) | 41 | 6% |
Tabel 4 – Ongevallen met heftrucks: types, frequentie en ernst
| | Fatal | Major | Over 3 day | Dangerous occurrences | Totals |
---|---|---|---|---|---|---|
Struck-by | Carriage/fork | | 1 | 3 | 1 | 5 |
Moving truck | 15 | 257 | 251 | 1 | 524 | |
Falling load | 9 | 48 | 32 | 3 | 92 | |
| | | | | 621 | |
Overturn | Not specified | 3 | 5 | 9 | 21 | 38 |
Forward | | 5 | 2 | 18 | 25 | |
Lateral | 13 | 28 | 20 | 39 | 100 | |
Rearward | | 1 | | | 1 | |
| | | | | 164 | |
Collisions | Fixed object | | 28 | 26 | 4 | 58 |
Moving truck | | 9 | 19 | | 28 | |
Overhead object | | 3 | | 2 | 5 | |
Object hit person | 1 | 11 | 32 | 1 | 45 | |
Stationary vehicle | | 5 | 7 | | 12 | |
| | | | | 148 | |
Fall from height | 3 | 44 | 7 | | 54 | |
Trapping/shearing/crushing | 5 | 30 | 17 | | 52 | |
Mechanical failure | 1 | 5 | 8 | 31 | 45 | |
Slip/trip/fall | 2 | 20 | 16 | 2 | 40 | |
Explosion | | 6 | 7 | 1 | 14 | |
Harmful release | | 4 | 9 | 1 | 14 | |
Loss of control | 1 | 4 | 4 | 3 | 12 | |
Mechanical fault | | 3 | 2 | 3 | 8 | |
Ergonomic | | | 7 | | 7 | |
Other | | | 5 | 1 | 6 | |
Contact (o/h electricity) | | | | 2 | 2 | |
Steering wheel kickback | | 2 | | | 2 | |
Totals | 53 | 532 | 484 | 135 | 1204 |