Ongevallen met heftrucks

Ongevallen met heftrucks. Wie de zoekterm op Youtube intikt krijgt alvast een massa beelden te zien van voorvallen die weinig aan de verbeelding over laten. Kantelende heftrucks, vallende lading, botsingen, ... de amateur-camera's leggen genadeloos deze situaties vast. De beelden tonen bovendien aan dat ongevallen met heftrucks niet alleen spectaculair maar jammer genoeg een dagelijkse realiteit zijn. Daarbij rijzen verschillende vragen: welke ongevallen doen zich voor? En wat zijn de meest voorkomende oorzaken?
©:
PreventFocus 06/2012
Geactualiseerd op:

2% van het totaal aantal arbeidsongevallen
Het Fonds voor arbeidsongevallen ondertussen omgedoopt in Fedris, Federaal Agentschap voor beroepsrisico's) registreerde in 2010 3.283 arbeidsongevallen met Verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes, de categorie "betrokken voorwerp" waarin heftrucks geregistreerd worden. Meer gedetailleerde cijfers over ongevallen met heftrucks zijn niet voorhanden in de databank van het Fedris. Wel voor minder recente jaren. Vroeger werden immers andere codes gehanteerd op de arbeidsongevallenaangifte en de code 216 in de rubriek materiële oorzaak wees op heftrucks (tabel 1a).
De cijfers vertonen, ondanks de lichte verschillen, een vrij stabiele trend over de jaren heen. Jaarlijks zijn er zo'n 3.000 ongevallen met verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes. De meeste van deze ongevallen worden genoteerd in de categorieën zonder gevolg en tijdelijke ongeschiktheid. Ongevallen met verplaatsbare transportsystemen maken ongeveer 2% uit van het totaal aantal arbeidsongevallen. Uit een antwoord op een schriftelijke vraag in 2018 blijkt alvast dat het ongevallen met heftrucks op hetzelfde niveau bijft. Cijfers geven aan dat er 2016 bijna 3500 ongevallen met heftrucks gebeurden (tabel 1b). 

Verlies van controle
De meeste van de ongevallen met Verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes hebben te maken met een "verlies van controle". Bijna 1 op 4 van dergelijke ongevallen is te wijten aan een verlies van controle over het transportmiddel zelf. En daar komen bovendien 6% ongevallen bij die te wijten zijn aan een verlies van controle over de lading (tabel 2). Vaak gaat het om ongevallen waarbij de slachtoffers gekneld of verpletterd raken, tussen (16%) of onder (5,5%), voorwerpen. Ook contact met andere voorwerpen (11%) en fysieke belasting van het bewegingsapparaat (11%) zijn veel voorkomende vormen van ongevallen. De meeste van deze ongevallen gaan gepaard met oppervlakkige letsels (30%) gevolgd door verstuikingen, verrekkingen (13%) en inwendige letsels (9%).

Vooral voetgangers
De cijfers van het Fonds voor Arbeidsongevallen geven reeds een indicatie van het aantal en de belangrijkste kenmerken van ongevallen met heftrucks. Om een duidelijker beeld te krijgen, is echter een diepgaander analyse nodig op basis van ongevalsbeschrijvingen. In Nederland is een analyse uitgevoerd op 700 ongevallen waarbij een heftruck betrokken is en die aangegeven werden bij de arbeidsinspectie. De arbeidsongevallen vonden plaats in de periode 1998-2004. De ongevallen werden geanalyseerd met de Storybuildermethode om de meest voorkomende ongevalsscenario's en de oorzaken te analyseren. De vijf ongevalsscenario's die zich het meest voordeden, staan beschreven in tabel 3. Het gaat om de aanrijding van een voetganger door een heftruck, een ongeval door een bewegend voertuig, vallende voorwerpen, val van de heftruck en het bekneld raken. De directe oorzaken die in verband kunnen gebracht worden met elk van deze ongevalsscenario's, wijzen regelmatig op het gebrek aan de nodige kennis en vaardigheden bij de bestuurder. Ook de infrastructuur is vaak niet in orde. Het niet scheiden van voetgangers- en transportzones ligt in heel wat gevallen aan de basis van het ongeval. Deze directe oorzaken zijn terug te brengen op een aantal onderliggende oorzaken zoals onvoldoende aandacht voor de motivatie en het gedrag, onvoldoende verstrekken van opleiding, enz.

Zijwaarts kantelen
Een onderzoek naar ongevallen met heftrucks in de UK levert een gelijkaardig beeld op. Aanrijdingen door heftrucks voeren de lijst van ongevallen aan. Meestal zijn voetgangers het slachtoffers (tabel 4). Het hoeft dan ook geen verbazing te wekken dat deze ongevallen vaak gebeuren op drukke plaatsen, in nauwe doorgangen en in leveringszones waar goederen aan- en afkomen. Het kantelen van de heftruck is eveneens een veel voorkomende vorm van ongevallen. Meestal kantelt de heftruck zijwaarts. Het achterwaarts kantelen komt maar zelden voor. De oorzaken voor het kantelen van de heftruck hebben te maken met het manoeuvreren op hellingen, het overladen van de heftruck, het bewegen van de lading, enz. 

Zowel de Nederlandse studie als de Britse studie wijzen erop dat de interactie tussen heftrucks en andere weggebruikers, vooral voetgangers, een reëel risico vormt. Dergelijke ongevallen brengen ernstige gevolgen met zich mee voor de betrokkenen. Bij het zoeken naar de gepaste preventiemaatregelen moet dan ook de nodige aandacht naar een brede set van maatregelen zoals de opleiding van heftruckbestuurders én voetgangers, een doordachte inrichting van de transportwegen en opslagruimten, duidelijke procedures alsook een aangepaste werkorganisatie.

Bronnen
Fedris, www.fedris.be
Analyse van heftruck gerelateerde ongevallen, 2007 (http://www.arboportaal.nl/types/brochure/ongevallen-met-heftruck.html)
Review of key human factors involved in workplace transport accidents, 2005, Research Report 398, HSE (http://www.hse.gov.uk/research/rrhtm/rr398.htm)

 

 

Tabel 1a – Aantal ongevallen met verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes (2005-2010) en met heftrucks (2000-2004) – bron: Fedris

jaar
zonder gevolg
tijdelijke ongeschiktheid
blijvende ongeschiktheid
dodelijk
totaal
 
11.04 Verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes (al dan niet gemotoriseerd)
2010
1.132
1.886
264
1
3.283
2009
941
1.972
299
1
3.213
2008
1.086
2.278
367
1
3.732
2007
1.097
2.148
293
 
3.538
2006
1.029
1.976
271
4
3.280
2005
931
1.929
248
1
3.109
 
216 Heftrucks
2004
627
1.254
192
2
2.075
2003
615
1.170
232
2
2.019
2002
565
1.267
169
2
2.003
2001
713
1.677
252
2
2.644
2000
858
1.735
248
2
2.843

 

Tabel 1b - Aantal ongevallen met heftrucks (2014 - 2016) – bron: Fedris (op basis van een schriftelijk antwoord in de senaat)

Jaar
Gevolgen
Totaal
Zonder
gevolg
 
Tijdelijke
ongeschiktheid
 
Blijvende
ongeschiktheid
 
Dodelijke
2014 1097 1814 319 0 3230
2015 1012 1870 364 1 3247
2016 1101 1947 379 1 3428

 

Tabel 2 - Kenmerken van de ongevallen met verplaatsbare transportsystemen, transportwagentjes in 2010 – N=3.283 – bron: Fedris

 

Afwijkende gebeurtenis
 
%/N
Contactwijze verwonding
 
%/N
Soort letsel
 
%/N
42 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) - over een vervoer- of
transportmiddel (al dan niet gemotoriseerd)
783
23,85
63 Beknelling, verplettering - tussen
524
15,96
11 Oppervlakkige letsels
995
30,31
63 Door een voorwerp of de vaart daarvan gegrepen of meegesleept worden
421
12,82
53 Contact met een hard of ruw voorwerp
368
11,21
32 Verstuikingen en verrekkingen
437
13,31
64 Ongecoördineerde, onbeheerste of verkeerde bewegingen
387
11,79
71 Fysieke belasting - van het bewegingsapparaat
354
10,78
50 Schuddingen en inwendige letsels
293
8,92
72 Duwen, trekken
346
10,54
44 Stoot door voorwerp, voertuigen daaronder begrepen
- draaiend, bewegend, zich verplaatsend
283
8,62
30 Ontwrichtingen, verstuiking en verrekkingen
279
8,50
44 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) - over een voorwerp (dat wordt
gedragen, verplaatst, gehanteerd enz.)
201
6,12
31 Verticale beweging, verplettering op/tegen (gevolg van een val)
209
6,37
10 Wonden en oppervlakkige letsels
230
7,01
52 Uitglijden of struikelen met val, vallen van personen - op ± dezelfde hoogte
159
4,84
42 Stoot door voorwerp - vallend
185
5,64
12 Open wonden
184
5,60
33 Glijden, vallen, instorten van het betrokken voorwerp - hoger gelegen
(op het slachtoffer)
100
3,05
62 Beknelling, verplettering - onder
181
5,51
39 Andere soorten ontwrichtingen,
verstuikingen et verrekingen
115
3,50
41 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) - over een machine (inclusief
onbedoeld starten) en over het met de machine bewerkte materiaal
97
2,95
45 Botsing met een bewegend voorwerp, voertuigen daaronder
begrepen - botsing met een persoon (het slachtoffer beweegt ook)
117
3,56
21 Gesloten botbreuk
111
3,38
40 Verlies van controle (geheel of gedeeltelijk) over een machine,
vervoer- of transportmiddel, handgereedschap, voorwerp, dier - niet gespecificeerd
82
2,50
40 Stoot door een bewegend voorwerp, botsing - niet gespecificeerd
116
3,53
20 Botbreuk
91
2,77
99 Overige afwijkende gebeurtenissen, niet in deze lijst vermeld
81
2,47
 

109

3,32

19 Andere soorten wonden en oppervlakkige letsels

85

2,59

Tabel 3 – Vijf meest voorkomende ongevalsscenario's bij ongevallen met heftrucks en de directe oorzaken die ermee in verband kunnen gebracht worden

Ongevals-type (scenario)
 
Directe oorzaken
Aantal ongevallen
%
Aanrijding van een voetganger door een voertuig
 
Niet zichtbaar en/of hoorbaar zijn van de heftruck voor het slachtoffer (71x)
Niet zichtbaar en/of hoorbaar zijn van het slachtoffer voor de bestuurder (143x)
Geen goede infrastructuur, bijvoorbeeld scheiding tussen zones voor voetgangers en zones voor heftrucks (106x)
Slachtoffer binnen de gevarenzone/operatiegebied van de heftruck (105x)
Onbekwaamheid van bestuurder (55x) of slachtoffer (25x)
Onbeheerd achterlaten, bijvoorbeeld geen gebruik van parkeerrem of sleutels niet uit het contact verwijderd (36x)
252
 
36%
Ongeval op of in een bewegend voertuig
Onbekwaamheid van bestuurder (107x)
Geen goede infrastructuur, bijvoorbeeld een begaanbare rijweg zonder obstakels (72x)
Slachtoffer binnen de gevarenzone/operatiegebied van de heftruck (64x)
Snelheid niet aangepast aan situatie/werkzaamheden (34x)
Geen gebruik of aanwezigheid van gordel (32x)
Ontoereikende beveiliging voor berijder of passagier (23x)
Falen gerelateerd aan de lading (te hoog geheven last, te zware last, niet goed bevestigde lading, etc.) (23x)
172
 
24%
Contact met een vallend object
 
Falende preventie van binnentreden gevaarszone door slachtoffer: (30x)
Onjuiste bevestiging lading (niet goed geplaatst/vastgemaakt): (27x)
Falende stabiliteit voertuig (bijvoorbeeld door oneffen wegdek/ grote gaten in de vloer): (10x)
Externe krachten (bijvoorbeeld de lading wordt aangestoten door iets door iemand, blijft ergens achter haken, etc.): (7x)
Onvoldoende bescherming slachtoffer door persoonlijke beschermingsmiddelen (helm, veiligheidsschoenen) of afscherming: (4x)
133
 
19%
Val van (stilstaand) voertuig
 
Onjuiste werkmethode (verkeerde arbeidsmiddel) voor de uit te voeren werkzaamheden (67x)
Falende bevestiging en uitvoering van op heftrucks gemonteerde bewegende werkplateaus (33x)
Onvoldoende bekwaamheid slachtoffer bij bedienen heftruck (25x)
Onvoldoende randbescherming bij werken op hoogte (19x)
Onjuiste controle beweging hefmechanisme (16x)
73
 
10%
Beknelling tussen of tegen een object
Slachtoffer binnen gevarenzone (38x)
Onbekwaamheid van bestuurder en/of slachtoffer (31x)
Onjuiste keuze van materiaal en middelen voor de uit te voeren werkzaamheden (12x)
Geen veilige zone gecreëerd (10x)
Onbeheerd achterlaten, bijvoorbeeld geen gebruik van parkeerrem of sleutels niet uit het contact verwijderd (6x)
41
6%

 

 

Tabel 4 – Ongevallen met heftrucks: types, frequentie en ernst

 
 
Fatal
Major
Over 3 day
Dangerous occurrences
Totals
Struck-by
Carriage/fork
 
1
3
1
5
Moving truck
15
257
251
1
524
Falling load
9
48
32
3
92
 
 
 
 
 
621
Overturn
Not specified
3
5
9
21
38
Forward
 
5
2
18
25
Lateral
13
28
20
39
100
Rearward
 
1
 
 
1
 
 
 
 
 
164
Collisions
Fixed object
 
28
26
4
58
Moving truck
 
9
19
 
28
Overhead object
 
3
 
2
5
Object hit person
1
11
32
1
45
Stationary vehicle
 
5
7
 
12
 
 
 
 
 
148
Fall from height
3
44
7
 
54
Trapping/shearing/crushing
5
30
17
 
52
Mechanical failure
1
5
8
31
45
Slip/trip/fall
2
20
16
2
40
Explosion
 
6
7
1
14
Harmful release
 
4
9
1
14
Loss of control
1
4
4
3
12
Mechanical fault
 
3
2
3
8
Ergonomic
 
 
7
 
7
Other
 
 
5
1
6
Contact (o/h electricity)
 
 
 
2
2
Steering wheel kickback
 
2
 
 
2
Totals
53
532
484
135
1204