Overzicht wetgeving vervoer van gevaarlijke goederen

Voor het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg, per spoor, via binnenwateren, over zee of door de lucht gelden specifieke voorschriften om de risico’s voor mens en milieu te beperken. De voorschriften zijn gebaseerd op internationale verdragen. In België zijn de bevoegdheden verdeeld over het federale en gewestelijke niveau.
©:

gepubliceerd op 24.01.24 door de redactie, prevent.be

Geactualiseerd op:

Wat zijn gevaarlijke goederen?

Algemeen gaat het over “stoffen of voorwerpen die van aard zijn een risico te betekenen voor de gezondheid, de veiligheid, de goederen of het leefmilieu”. In de context van de regelgeving over het transport zijn indelingscriteria en lijsten bepaald met gevaarlijke goederen.

De regels voor de indeling zijn vastgelegd in een algemeen kader dat uitgewerkt en opgevolgd wordt onder de koepel van de Verenigde Naties (United Nations Economic Commission for Europe, UNECE). Het algemene kader bestaat uit:

  • een geharmoniseerd systeem van criteria voor gevarenclassificatie en instrumenten voor risicocommunicatie (Globally Harmonised System of Classification and Labelling of Chemicals, GHS)  
  • aanbevelingen voor het vervoer van gevaarlijke goederen (modelreglementen: Recommandations on the transport of dangerous goods - Model Regulations: Volume I  en Volume II)  

Gevaarlijke goederen en UN-nummer

Op basis van hun gevaareigenschappen worden de goederen onderverdeeld in een van de negen UN-klassen. Goederen die als gevaarlijk voor vervoer worden beschouwd, staan op de lijst van gevaarlijke goederen met een naam en een viercijferig UN-nummer. Sommige stoffen hebben een eigen UN-nummer (bv. white spirit - UN 1300), terwijl andere alleen onder een verzamelnaam zijn ingedeeld (bv. brandbare vloeistoffen, n.e.g. (niet elders genoemd) - UN 1993).

De negen UN-klassen zijn:

  • klasse 1: ontplofbare stoffen en voorwerpen
  • klasse 2: gassen
  • klasse 3: brandbare vloeistoffen
  • klasse 4.1: brandbare vaste stoffen, zelfontledende stoffen, ontplofbare vaste stoffen in niet-explosieve toestand en polymeriserende stoffen
  • klasse 4.2: voor zelfontbranding vatbare stoffen
  • klasse 4.3: stoffen die in contact met water brandbare gassen ontwikkelen
  • klasse 5.1: oxiderende stoffen
  • klasse 5.2: organische peroxiden
  • klasse 6.1: giftige stoffen
  • klasse 6.2: besmettelijke stoffen
  • klasse 7: radioactieve stoffen
  • klasse 8: bijtende stoffen
  • klasse 9: diverse gevaarlijke stoffen en voorwerpen

Internationale verdragen

Op basis van het algemene kader voor het transport van gevaarlijke goederen en met name de UN Recommandations on the transport of dangerous goods - Model Regulations zijn er internationale verdragen afgesloten met voorschriften voor de verschillende vervoerswijzen (zie tabel). Om de twee jaar worden de UN Recommendations en de verdragen geactualiseerd en aangepast aan de stand van de techniek. 

Europese regelgeving

In Europa verplicht Richtlijn 2008/68/EG de lidstaten om de internationale verdragen toe te passen die gelden voor het vervoer over land, met name ADR, RID en ADN.

Belgische regelgeving

In België zijn de bevoegdheden over het vervoer van gevaarlijke goederen sinds de zesde staatshervorming verdeeld over het federale en gewestelijke niveau. 

Federale bevoegdheden zijn het vervoer van:

  • gevaarlijke goederen per spoor, over zee en door de lucht 
  • ontplofbare stoffen (hoofdzakelijk klasse 1) via alle transportmodi
  • radioactieve stoffen (klasse 7) via alle transportmodi

Gewestelijke bevoegdheden zijn:

  • het vervoer van gevaarlijke goederen over de weg (ADR)
  • het vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren (ADN) 
  • de opleiding en de aanwijzing van veiligheidsadviseurs voor ADR, ADN en RID

Tabel Bevoegdheden in België over het vervoer van gevaarlijke goederen

Vervoerswijze & internationaal akkoordBelgische wetgeving (niet-limitatief)Bevoegde instantie
Spoor 
RID (Reglement betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen per spoor), Vademecum RID 
Koninklijk besluit van 24 januari 2024 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen per spoor, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen 
 
FOD Mobiliteit en Vervoer
Lucht
Technische instructies van de ICAO (Internationale Burgerluchtvaartorganisatie) 
Koninklijk besluit van 18 november 2005 tot regeling van het luchtvervoer van gevaarlijke goederen
Zee
IMDG-code (International Maritime Dangerous Goods Code, Internationale code voor het vervoer van gevaarlijke goederen over zee)
 
Weg
ADR (Verdrag betreffende het internationaal vervoer van gevaarlijke goederen over de weg)
Koninklijk besluit van 28 juni 2009 betreffende het vervoer via de weg of per spoor van gevaarlijke goederen, met uitzondering van ontplofbare en radioactieve stoffen

Vlaamse Overheid

Service Public de Wallonie

Mobiliteit Brussel 

 

Binnenscheepvaart
ADN (Europees Verdrag inzake het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren)
Koninklijk besluit van 31 juli 2009 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren
Alle transportmodi
UN-klasse 1 (ontplofbare stoffen)
Koninklijk besluit van 12 juli 2016 betreffende het vervoer via de weg of per spoor van ontplofbare stoffenFOD Economie
Alle transportmodi
UN-klasse 7 (radioactieve stoffen)
Koninklijk besluit van 22 oktober 2017 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen van de klasse 7Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC)


Bronnen/Meer info:

Upgrade jouw abonnement

Deze tekst is momenteel niet toegankelijk binnen jouw abonnementsformule. 
Ontdek onze verschillende formules.