Leren uit ongevallen: aanrijdingen in het intern verkeer

Informatie voor werknemers
Een op de vier arbeidsongevallen heeft te maken met intern verkeer. Denk maar aan botsingen tussen voetgangers en de bestuurders van heftrucks. Deze voorbeelden van aanrijdingen in het intern verkeer kunnen je helpen bij het sensibiliseren van werknemers in bijvoorbeeld toolboxmeetings of infosessies. Je vindt onderaan ook mogelijke preventiemaatregelen terug.
©:

gepubliceerd op 05.08.24 door de redactie, prevent.be

Geactualiseerd op:

Een voetganger in een magazijn raakte zwaargewond bij een aanrijding door een heftruck. De heftruckbestuurder zag de vrouw, die door de toegang voor voertuigen liep, niet aankomen.

Wat gebeurde er?

De medewerkster liep tijdens haar pauze door het magazijn. Ze koos echter de uitgang voor voertuigen. Die poort was afgesloten met niet-doorzichtige kunststof flappen. De heftruckbestuurder die langs de andere kant kwam aanrijden, zag de vrouw niet en reed op haar in. De vrouw liep ernstige breuken op aan de benen en de ribben.

Afbeelding met tekst, deur, gebouw, lift

Automatisch gegenereerde beschrijving

Bron Tag für Tag

Een arbeider kwam om het leven nadat hij door een vorkheftruck was aangereden op een brug bij de ingang van een bedrijf.

Wat gebeurde er?

Een arbeider liep op een brug die toegang gaf tot het bedrijf. De brug werd gebruikt door voetgangers en voertuigen. De bestuurder van de vorkheftruck, die hout vervoerde, had het slachtoffer op de brug niet gezien en reed in op de arbeider. De hulpdiensten waren onmiddellijk ter plaatse, maar het slachtoffer was op slag dood.

Bron Radio-Canada

Tijdens een controle in een magazijn werd een interne controleur gegrepen door een heftruck. Hij overleefde het voorval niet. 

Wat gebeurde er?

Op het moment van het ongeval voerde de interne controleur een controle uit van een rol papier in een werkzone die toegankelijk was voor vorkheftrucks. Een bestuurder was iets verder bezig met het laden van een trekker met oplegger. De controleur bevond zich op het traject van de heftruck. Hij was gefocust op zijn werk en stond met de rug naar de heftruck, waardoor hij niet reageerde toen de bestuurder een achterwaarts manoeuvre uitvoerde in zijn richting, ondanks het zwaailicht en het waarschuwingssignaal dat erop wees dat hij achteruitreed. Hij werd gegrepen en raakte geklemd tussen het contragewicht van de vorkheftruck en de papierrol die hij aan het inspecteren was. Hij overleed aan zijn verwondingen in het ziekenhuis.

Bron CCST

Twee mannen werden op de site van een fabriek aangereden door een wiellader. Een persoon kwam daarbij om het leven, de andere raakte zwaargewond. 

Wat gebeurde er?

Een onderaannemer liep samen met een van zijn werknemers op de belangrijkste toegangsweg nadat ze een reparatie in de fabriek hadden uitgevoerd. Plots dook er een wiellader achter hen op. De twee mannen werden door de wiellader gegrepen (zie 3D-animatie). Een van hen kwam daarbij onder de wielen terecht en overleed aan zijn verwondingen, de andere persoon raakte zwaargewond.

Het zicht van de bestuurder was beperkt en werd belemmerd door de bak. Bovendien was er geen concreet circulatieplan van kracht op de site, waardoor de werknemers het risico liepen gegrepen of verpletterd te worden.

Bron CNESST

Een magazijnmedewerker kwam onder een heftruck terecht en raakte daarbij ernstig gewond. 

Wat gebeurde er?

De magazijnmedewerker was bezig met het controleren van goederen op een aantal palletten. Hij had net gedaan en zette een stap achterwaarts in de richting van de voetgangersweg, maar hij kwam op de rijweg voor voertuigen terecht. Op dat ogenblik kwam er een heftruck aangereden die vrij hoog beladen was, waardoor de heftruckbestuurder een beperkt zicht had. Bovendien was het op die plaats vrij lawaaierig in het magazijn en de magazijnmedewerker hoorde de heftruck niet aankomen. Hij werd gegrepen door de heftruck en enkele meters meegesleurd. Hij liep daarbij kneuzingen op aan de rug, ribben en benen en een breuk aan de linkerhand.

Bron Tag für tag

Op het bedrijfsterrein van een graanopslagbedrijf kwam een werknemer om het leven na een aanrijding door een vrachtwagen.

Wat gebeurde er?

De werknemer in kwestie verliet zijn werkplek in de controlekamer van het bedrijf en wandelde het bedrijfsterrein op. Op het terrein reden voertuigen, waaronder vrachtwagens, af en aan. De werknemer wou een van die vrachtwagens vooraan voorbijlopen, maar net op dat ogenblik reed de vrachtwagen vooruit. De werknemer overleefde de aanrijding niet. 
De vrachtwagenbestuurder getuigde na het voorval dat hij in de zij- en achteruitkijkspiegels had gekeken, maar onmogelijk de persoon kon opmerken die zich voor zijn voertuig bevond.

Bron HSE

Een arbeider kwam om het leven nadat hij op een laadzone in een fabriek was aangereden door een vorkheftruck. Volgens de rechtbank waren de veiligheidsvoorschriften niet nageleefd.

Wat gebeurde er?

Het slachtoffer, sinds 10 maanden verantwoordelijk voor de laadzone, werd aangereden door een vorkheftruck met een collega achter het stuur. Op het ogenblik van het ongeval had de bestuurder niet onmiddellijk door dat hij een voetganger had geraakt. Hij bemerkte het lichaam van zijn collega pas toen hij rechtsomkeer maakte.

De bestuurder moest houtresten vervoeren in de laadbak van de vorkheftruck. Belangrijk daarbij was dat de laadbak niet overladen mocht zijn. Maar die dag was er zodanig veel houtafval aangevoerd dat hij die regel niet kon naleven, en dat was blijkbaar niet de eerste keer. In die omstandigheden had de bestuurder helemaal geen zicht op wat er rondom hem gebeurde.
Een andere factor die aan de oorzaak van dit ongeval lag, was het feit dat voetgangers voertuigen niet kunnen horen door het vele lawaai in de fabriek.
Tot slot droeg het slachtoffer op de dag van het ongeval geen gehoorbescherming en stond hij niet in communicatie met de bestuurder van de vorkheftruck.

Bron 24 Matins

Upgrade jouw abonnement

Deze tekst is momenteel niet toegankelijk binnen jouw abonnementsformule. 
Ontdek onze verschillende formules.