Start je dag zen

Ochtenden kunnen heel stresserend zijn: niet alleen jezelf klaarmaken, maar ook je kinderen wekken en aankleden, boterhammendozen in orde brengen en dat liefst allemaal binnen de tijd. Het ontwikkelen van een ochtendritueel kan je redder in nood zijn: hiermee krijg je de klus zonder al te veel stress geklaard en ben je op tijd op je werk. 

Haast en spoed is zelden goed
Een gehaaste ochtend zonder ontbijt is ook niet goed voor je gezondheid. Een ontbijt overslaan zorgt ervoor dat jouw dag met achterstand van start is gegaan. Ongestructureerd of ongeorganiseerd gedrag kan in de ochtend voor stress en een slecht humeur zorgen. Niet alleen bij jou, maar ook bij de kinderen. Kinderen die zich te veel moeten haasten van de ouders, gaan leren om zich pas klaar te maken na herhaalde herinneringen. Daarom is het aannemen van een ochtendroutine ook een kans om zelf vaardigheden te leren en zal het je uiteindelijk ontlasten.
 
Tips & tricks 
Voorbereiden    
De avond voordien al voorbereidingen treffen voor de volgende ochtend, kan je werk ’s ochtends verlichten. Betrek hier ook je kinderen want een deel van deze taken kan je samen met hen doen.
-      Overloop samen met je kinderen de volgende dag: maak hun boekentas en kijk in de agenda of ze iets speciaal nodig hebben. Hebben ze sport- of zwemles de volgende les? Maak de sporttassen dan al klaar en leg ze bij de boekentassen. 
-      Leg de kleren van je kroost al klaar zodat ze weten wat ze ’s ochtends moeten aantrekken. 
-      Kies ook zelf al wat je de volgende dag gaat aandoen en maak ook je eigen tas al klaar. 
-      Dek alvast de ontbijttafel. 
-      Een ochtenddouche kan helpen met wakker worden, maar probeer de avond voordien te douchen. Dat bespaart tijd. 
-      Concentreer je elke avond tien minuten op jezelf en op wat je de volgende dag moet doen. Schrijf je taken in een notitieboekje op en noteer zeker wat je niet mag vergeten. Leg het boekje op een vaste plaats in de keuken.
 
De ochtendstond ...
-      Start met je ochtendroutine een paar dagen voor het nieuwe schooljaar. Op die manier kunnen je kinderen aan de veranderingen wennen. Ook nu kan je de routine nog oefenen in een weekend of in de herfstvakantie. 
-      Sta een kwartiertje vroeger op dan je kinderen zodat je klaar bent voor je hen wekt. Maak er een chronologische gewoonte van; opstaan, tanden poetsen, aankleden, je haar kammen, ... op die manier sla je geen stappen over en zal je minder stressen.
-      Je kinderen kunnen zelf ook enkele taken leren die het werk voor jou een beetje verlichten. Leer hen enkele vaardigheden aan zoals: breng je eigen bord en glas naar het afwasmachine, doe het licht uit en de gordijnen open wanneer je opstaat, ...
-      Maak voor elk kind een volgorde. Bijvoorbeeld: aankleden, dan ontbijten en broodpakket klaarmaken, gevolgd door je gezicht wassen en tandenpoetsen, plassen voor het vertrek en boekentas nemen. Verander eventueel de volgorde een beetje bij elk kind om te vermijden dat je met velen in de badkamer staat.
-      Maak van je ochtendroutine een overzicht dat je kan ophangen. Zo kunnen je kinderen een beetje mee volgen wat de volgende stap is. 
-      Probeer de sfeer ’s ochtends rustig en ontspannen te houden. Ga bijvoorbeeld mee aan de ontbijttafel zitten met je kinderen, je kan de boterhammen ook daar smeren i.p.v. rechtstaand aan het keukenblad. 
-      Laat iedereen zelf de brooddoos, tussendoortje, boeken, turn- of zwemgerief in zijn schooltas steken.
-      Houd de tijd zelf in de gaten. Kinderen eten niet graag onder stress dus wijs hen niet te veel op de tijd. 
 
Bronnen: gezondheid.be, elle.be 
: preventActio 08/2018