Laat je smartphone links liggen

Onze smartphone is bijna onmisbaar in ons leven. We besteden dagelijks veel van onze vrije tijd aan het scrollen door Facebook en Instagram, het posten van foto’s of Tweets en het versturen van berichtjes. Tegenwoordig kan je op veel smartphones je dagelijks gebruik nakijken. Voor wie zijn of haar gebruik toch naar beneden mag, bestaan er apps waarmee je jouw gsm-gedrag onder controle kan houden. 

Digimeter
Uit de cijfers van de nieuwe imec.digimeter, blijkt dat ons gebruik van digitale diensten boomt en dat ook onze afhankelijkheid ervan toeneemt. Deze cijfers komen uit een bevraging bij 2300 Vlamingen. Het goede nieuws is dat we meer bewust zijn van het begrip digibesitas. Zo legt zes op de tien Vlamingen zichzelf regels op om zijn of haar smartphonegebruik onder controle te houden. Maar dat blijkt in de praktijk niet altijd gemakkelijk te zijn. Hieronder enkele tips die je hierbij op weg kunnen helpen.
 
Leg je smartphone aan de kant
Wanneer we tv of Netflix kijken, hebben we vaak zin om ondertussen ook te scrollen op doorheen onze apps. Ook wanneer we aan het eten zijn of op café gaan met vrienden voeren we soms ondertussen nog een gesprek via Whatsapp. Twee dingen tegelijk doen is nergens voor nodig, bovendien vergeten we zo te genieten van dat waar we eigenlijk mee bezig waren. Probeer daarom enkele telefoonvrije periodes in te lassen doorheen de dag. Je kan het jezelf gemakkelijker maken door ze in te plannen wanneer je druk bezig bent met iets anders. Zo kan je bijvoorbeeld je telefoon op vliegtuigmodus zetten tijdens het eerste uur dat je terugkomt van je werk of wanneer je iets gaat drinken met vrienden.
 
Zet je notificaties uit
Pop-upwaarschuwingen van berichten en apps of meldingen van mensen die je foto geliket hebben zorgen ervoor dat ons scherm oplicht en onze nieuwsgierigheid gewekt wordt. Wanneer je de notificaties van je apps uitzet, kom je minder in de verleiding om je met je smartphone bezig te houden. Als er toch een persoon of app is waar je graag berichten van ontvangt, kan je dit ook zo instellen. Laat je jouw notificaties liever aanstaan, kan je ook het geluid bij een melding uitzetten. Ook dat zal ervoor zorgen dat je minder snel afgeleid bent door je gsm. 
 
Wees bewust van je smartphone gebruik
Op veel smartphones kan je tegenwoordig zien hoe het met jouw telefoongebruik gesteld is. Ook zijn er verschillende apps die je gebruik monitoren en je nauwkeurig kunnen vertellen hoe vaak je die dag met jouw mobieltje bezig bent geweest. Zo geven ze weer hoeveel keer je je gsm in je handen hebt gehouden en hoeveel minuten je er effectief mee bezig bent geweest. Sommige apps kan je zo instellen dat ze je verwittigen wanneer je je telefoon te veel gebruikt. Leg jezelf ook zonder app limieten op, zoals bijvoorbeeld één uur per dag, en probeer je hieraan te houden.
 
Orden je startscherm
Plaats op je beginscherm enkel de belangrijkste apps zodat je ze niet allemaal gaat checken. Stel ook je smartphone in zwart-wit in want meer kleuren zorgen voor meer afleiding. 
 
Koop een echte wekker
Wanneer je ’s avonds jouw wekker instelt op je gsm, is het checken van je andere apps natuurlijk snel gebeurd. Koop daarom een echte wekker en leg je smartphone niet in je kamer wanneer je gaat slapen. Het is trouwens ook niet bevorderlijk voor je slaap om naar een beeldscherm te kijken wanneer je in bed ligt. Beeldschermen geven een blauwe kleurtemperatuur waardoor je lichaam geen melatonine aanmaakt en je niet moe wordt. Door je gsm uit de slaapkamer te houden, slaap je niet alleen sneller maar zal ook het checken van je sociale media niet het eerste zijn wat je doet wanneer je opstaat.
 
Bronnen: generationm.be, imec-int.com, slaapcoach.nl
: preventActio 03/2019