Kantoorergonomie: pas je werkhouding aan

Het risico op arbeidsongevallen mag dan laag liggen voor kantoorwerkers, dat betekent niet dat ze geen fysieke problemen kunnen krijgen. Uit de resultaten van een Europese enquête naar de arbeidsomstandigheden blijkt dat 16% van de kantoorwerkers kampt met rugklachten en 14,4% met spierpijnen.

Zitten: nefast voor de rug

Wanneer je rechtop staat, bevindt de rug zich in zijn ideale houding. De krommingen van de rug behouden hun normale welving. Daardoor is de druk op de tussenwervelschijven en de spanning op de ligamenten laag. Wanneer je neerzit, heb je echter de neiging om een ronde rug aan te nemen. Zo kantelen je heupen en kunnen na verloop van tijd een aantal effecten optreden:

-de tussenwervelschijven worden vooraan afgeknepen;

-de ligamenten achteraan worden uitgerekt;

-de druk op de tussenwervelschijven verhoogt;

-de tussenwervelschijven worden slecht gevoed.

Een goede zithouding

Met een verstelbare stoel kan je de gevolgen van de zithouding grotendeels voorkomen. Als je stoel niet goed afgesteld is, kan je last krijgen van allerhande klachten. Voor een goede zithouding moet je verschillende onderdelen van je stoel bijregelen:

- zithoogte: de zithoogte is afhankelijk van de hoogte van je werkblad. Wanneer je ellebogen op de tafel rusten, moeten die een hoek van 90° vormen. Een te hoog werkvlak kan leiden tot problemen met de ellebogen en schouders. Daarom moet je eerst de hoogte van het werkblad afstellen. Vervolgens komen pas je voeten en benen aan de beurt. Je knieën moeten een hoek vormen van 90° wanneer je voeten op de grond rusten. Om die hoek te verkrijgen, zal je ofwel de hoogte van de tafel moeten instellen, of –als de tafel niet verstelbaar is- een voetenbankje gebruiken.

- afstand tot rugleuning: Dit is de afstand tussen de voorkant van de zitting en de rugleuning. Wanneer die goed is ingesteld, worden je dijen goed ondersteund, maar wordt de knieholte niet afgekneld. Bij een ideale zitdiepte kan je vier vingers schuiven in de ruimte tussen de zitting en je knieholte.;

 

 

 

 

 

 

- hoogte van rugleuning: De rugleuning biedt steun aan de rug, waardoor de spieren en de ligamenten minder belast worden. Plaats de rugleuning zo dat het bolle gedeelte zich ter hoogte van de onderrug bevindt en zo de natuurlijke kromming van de wervelkolom ondersteund wordt.

- kanteling van de rugleuning: De stoel beschikt meestal over een instelling die de spanning van de vering regelt (knop of hendel). Op die manier kan de kanteling van de rugleuning aangepast worden aan het gewicht van de werknemer. Voor actieve taken (schrijven, beeld- schermwerk) mag het zitgedeelte naar voor kantelen, voor passieve taken (telefoneren, documenten lezen,…), naar achteren. ;


- armsteun: Een armsteun dient om de elleboog te ondersteunen en zo de schouderspieren te ontlasten. Door de ellebogen te laten rusten op de armsteunen in plaats van op de tafel, voorkom je dat je voorovergebogen gaat werken. Zorg dat de armsteunen even hoog komen als je werkvlak. Ze moeten zich recht onder de schouders bevinden en dicht bij de tafel. Wanneer de elleboog op de armsteunen rust, moeten je schouders ontspannen zijn.

 

: Operatie Veiligheid 1/2014