Het Europees noodnummer 112. Nog steeds te weinig gekend

In 2018 blaast het Europese noodnummer 112 al 27 kaarsjes uit. Toch is het nummer nog steeds niet door iedereen gekend. Om het noodnummer meer bekendheid te geven, vieren we binnen Europa ieder jaar de dag van het noodnummer 112 op... 11/02. 

Europees noodnummer
"112" is het Europese noodnummer. Mensen in nood kunnen in alle 28 lidstaten van de Europese Unie 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 bellen naar dit nummer om onmiddellijke hulp te krijgen van de brandweer, een medisch team of van de politie. Je kan het nummer 112 zowel bereiken via een vaste lijn als via de mobiele telefoon. Het Europese noodnummer is overal gratis.
De lidstaten die het nummer gebruiken zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Ook in gedeelten van Israël, Noorwegen, Rusland, Turkije en Zwitserland is het noodnummer 112 bereikbaar.
 
112 ook bellen in België
Noodoproepen via het nummer 112 komen in België op dezelfde plaats toe als de noodoproepen naar het nummer 100. Als je de brandweer of een ambulance nodig hebt, bel je dus naar het noodnummer 112 (of 100).
Voor dringende politiehulp, is het aangeraden om nog steeds rechtstreeks het noodnummer 101 te bellen. Als je in België naar het noodnummer 112 belt voor politiehulp, word je doorgeschakeld naar het noodnummer 101. Hierdoor kan er kostbare tijd verloren gaan.
 
Enkel noodoproepen!
Helaas zijn er nog te veel mensen die naar de noodcentrales bellen voor onbenulligheden en kunnen de operatoren in de noodcentrales de oproepen van mensen die echt in nood zijn, niet aannemen. In België is meer dan één op vier oproepen naar een noodcentrale eigenlijk geen noodoproep. Deze nodeloze oproepen gaan van vragen om contactgegevens tot ‘grapjes', maar de operatoren moeten ook soms scheldtirades ondergaan. Personen die hulpdiensten zonder geldige reden opbellen, riskeren gerechtelijke vervolging.
 
112: een handleiding
* Wanneer 112 bellen?
Alleen in noodgevallen waarbij iemands leven in gevaar is, bv.:
- ernstige medische problemen (persoon buiten bewustzijn, ernstige verwondingen, pijn in de borststreek, crisis, …);
- elke vorm van brand (huis, auto, bedrijf);
- levensbedreigende situaties (misdaden, vechtpartijen, gewapende personen, …).
* Wat zeggen?
- de plaats waar de hulpdiensten naartoe moeten komen;
- je naam en telefoonnummer;
- wat er gebeurd is en wat de huidige situatie is;
- welke en hoeveel personen hulp nodig hebben;
- de waarschijnlijke oorzaak van de noodsituatie en eventuele obstakels voor de hulpdiensten;
- of er wapens gebruikt worden (messen, vuurwapens, …).
* Wat doen?
- Blijf kalm en volg de instructies van de operator.
 
Download de app 112 BE
Met de app 112 BE kan je de noodcentrales contacteren wanneer je in nood bent en dringend hulp nodig hebt van de brandweer, ambulance en/of politie in België. Met deze app hoef je de noodnummers niet te onthouden en kan je deze niet vergeten als je in paniek bent. Afhankelijk van welke hulp je nodig hebt, klik je op het icoontje van brandweer, ambulance of politie.
 
Lokalisatie
Het is niet altijd eenvoudig om je exacte locatie door te geven via de telefoon. Maar dankzij deze app kunnen noodcentrales je makkelijker terugvinden. De app stuurt namelijk je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. Wanneer je na je telefoontje aan de noodcentrale niet meer reageert, laat de noodcentrale je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je kunnen terugvinden. 
 
Chatfunctie
Mensen met een spraak- of gehoorstoornis kunnen in de app aanduiden dat ze niet kunnen telefoneren. Voor hen bestaat er een chatfunctie waarmee ze kunnen communiceren met de noodcentrale. Als je niet doof of slechthorend bent en geen spraakstoornis hebt, zal de noodcentrale enkel in uitzonderlijke gevallen de chatfunctie activeren en dit als de operator de oproeper niet kan verstaan door bijvoorbeeld te veel achtergrondlawaai of als de oproeper geen van de landstalen of Engels praat. Berichten in een andere taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd. Berichten sturen duurt langer dan praten en via de chatfunctie is het minder makkelijk om instructies te geven. 
 
Medische informatie
In de app kan je jouw medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes, ... De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan die dan doorgeven aan de hulpdiensten.
 
Bron:
www.112.be
Prevent
: PreventMail, PreventActio 05/2017