Psychosociale aspecten

Dwangstoornissen op het werk

Wie heeft het nog niet meegemaakt: je sluit de voordeur en voelt plots de neiging om terug naar binnen te gaan om te controleren of je het kookvuur hebt uitgezet of je stijltang hebt uitgetrokken. Voor zo’n 2% van de bevolking is er echter meer aan de hand: zij lijden aan een dwangstoornis. Dwangstoornissen kunnen het erg moeilijk maken om goed te functioneren, zowel privé als op het werk.

Een huisdier op het werk: grotere betrokkenheid en minder stress

De aanwezigheid van een huisdier op de werkvloer blijft eerder de uitzondering dan de regel. Als het al voorkomt, is dat meestal in start-ups. Nochtans biedt het heel wat voordelen. Maar wie zijn huisdier wil meenemen, praat daar best eerst over en moet ervoor zorgen dat iedereen ermee instemt.

Proces tegen voormalige topmannen van France Télécom in 2022

Op 30 september 2022 vond de laatste zitting plaats van het proces tegen de voormalige CEO en nummer 2 van France Télécom. Zij moesten zich verantwoorden nadat verschillende werknemers eind jaren 2000 zelfmoord hadden gepleegd. De betrokkenen werden veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van 12 maanden en een geldboete van 15.000 euro. Volgens de auteur van dit artikel, dat gepubliceerd werd op theconversation.com, “is het vonnis een concrete uitnodiging om een menselijk arbeidsregime in te voeren”.

WHO en IAO: oproep om mentale gezondheidsproblemen op het werk aan te pakken

Op 10 oktober vond de Werelddag Geestelijke Gezondheid plaats. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) en de Internationale Arbeidsorganisatie (IAO) maakten twee nieuwe publicaties beschikbaar om mentale gezondheidsproblemen aan te pakken: richtlijnen rond mentale gezondheid op het werk (WHO) en een beleidsnota (IAO/WHO).

Kantoren inrichten volgens de persoonlijkheid van de werknemer?

Een Brits onderzoek, uitgevoerd in opdracht van een bedrijf dat online kantoormateriaal verkoopt, brengt een verrassend element aan waarmee men rekening kan houden bij de inrichting van kantoren: de persoonlijkheid van de werknemer.

Cognitieve automatisering: impact op veiligheid en gezondheid op het werk

De impact van nieuwe digitale technologieën op het werk wordt het onderwerp van de nieuwe campagne voor een gezonde werkplek van het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA), die zal lopen van 2023 tot 2025. Het Agentschap publiceerde alvast een beleidsnota over de gevolgen, risico’s en mogelijkheden van cognitieve automatisering voor veiligheid en gezondheid op het werk.

Preventieadviseur Psychosociale aspecten van de arbeid - September 2023

De opleiding leidt toekomstige preventieadviseurs psychosociale aspecten op om hun taken in de interne of externe preventiedienst op te nemen. De preventieadviseurs staan de werkgevers bij om de risico’s in kaart te brengen en advies te geven over de preventiemaatregelen.

Hoe bijdragen tot een veilig leefklimaat in de residentiële zorg?

Door het toenemende geweld tegen hulpverleners wordt het psychosociaal welzijn in de zorg een steeds grotere uitdaging. Hoe kunnen preventieadviseurs een actievere rol spelen binnen residentiële voorzieningen, en dat vooral op afdelings- of leefgroepniveau?

Opleiding tot Vertrouwenspersoon - start 4 oktober 2022

Deze vijfdaagse opleiding omschrijft en ondersteunt de belangrijke taak van de vertrouwenspersoon. De opleiding beantwoordt aan de wetgeving inzake de preventie van psychosociale risico's op het werk en leert de risico’s te herkennen en te beheersen die gepaard gaan met een blootstelling aan de elementen van de arbeidsorganisatie, de arbeidsinhoud, de arbeidsvoorwaarden, de arbeidsomstandigheden en de interpersoonlijke relaties op het werk.

Minder vriendschap op het werk door coronacrisis

Onderzoek van Protime, een bedrijf gespecialiseerd in tijdregistratie en personeelsplanning, bij 1.000 Vlaamse bedienden[1] toont aan dat de coronacrisis vriendschappen op de werkvloer negatief heeft beïnvloed: 26% van de deelnemers aan het onderzoek ervaart een minder hechte band met zijn collega’s dan voor de crisis. Dat percentage ligt hoger bij werknemers die veel telewerken dan bij hen die altijd op kantoor zijn.