Menselijk falen

Ongevallen en de menselijke factor

In heel wat studies wordt vermeld dat 70 tot 90 procent van de ongevallen in bedrijven toe te schrijven zijn aan menselijke fouten en gedrag. Vaak gaat men er ten onrechte van uit dat het bedrijf, de technische installatie en de werkomgeving, volledig veilig zijn en dat ongevallen gebeuren omdat mensen onvoldoende opletten of de veiligheidsregels niet willen volgen. Ontstaan die ongevallen inderdaad alleen door een gebrek aan kennis of door onveilig gedrag? Dit is een oude en voorbijgestreefde visie die een doeltreffend preventiebeleid in de weg kan staan. Het is immers duidelijk dat menselijke fouten niet zomaar gebeuren!

"PRAISE": Minimising In-Vehicle Distraction

De European Transport Safety Council heeft in 2009 het project PRAISE opgestart (Preventing Road Accidents and Injuries for the Safety of Employees). Met dit project wou men de verkeersveiligheid van professionele chauffeurs verhogen. PRAISE ontleedt de verschillende mechanismen die leiden tot afleiding achter het stuur.

Het waarom van geknoei met beveiligingen

Beveiligingen aan machines zijn bedoeld om de gebruiker in veiligheid te kunnen laten werken. Dat lijkt evident, maar de praktijk leert dat de gebruiker nogal eens toeren uithaalt om de beveiligingen te omzeilen of uit te schakelen. De Duitse instituten BAuA en BGIA hebben onderzoek gedaan naar arbeidsongevallen die gelinkt zijn aan buiten werking gestelde beveiligingssystemen en naar de achterliggende redenen van de machinebedieners om te knoeien met de beveiligingen.

Over arbeidsongevallen en veiligheidscultuur

Bij het analyseren van arbeidsongevallen wordt vaak voorbijgegaan aan technische aspecten als mogelijke oorzaak. De reden van het ongeval wordt dan gezocht bij een menselijke fout. Een degelijke analyse leert ons echter dat menselijke ‘fouten’ vaak gelinkt zijn aan een verkeerd technisch concept of een verkeerde arbeidsorganisatie.