Demotie is een fenomeen dat steeds vaker voorkomt in moderne organisaties. Het verwijst naar de vrijwillige of gedwongen verlaging van de functie of verantwoordelijkheden van een werknemer. In dit artikel wordt de impact van demotie op zowel de werknemers als de organisatie onderzocht.
Elke vier jaar vinden de sociale verkiezingen plaats voor het aanstellen van de effectieve en plaatsvervangende werknemersvertegenwoordigers voor de ondernemingsraad en het comité voor preventie en bescherming op het werk. Voor de preventieadviseur zijn het doorgaans de resultaten van de verkiezingen die tellen. Zodra de werknemersafgevaardigden bekend zijn, kan het echte werk beginnen voor het nieuwe comité pbw.
Op 12 december 2019 oordeelde de arbeidsrechtbank te Leuven dat een preventieadviseur om dringende reden kan worden ontslagen wanneer hij zelf niet de nodige maatregelen ter vrijwaring van het welzijn oplegt. De scheidingslijn tussen de welzijnsopdracht van de preventieadviseur en het instructierecht van de werkgever aan de preventieadviseur is voortaan flinterdun.
Dirk Gyzels werd in 2019 door de Belgische werkgeversorganisatie Agoria verkozen tot preventieadviseur van het jaar. Prevent vroeg hem om toelichting bij zijn aanpak voor meer veiligheid en gezondheid bij Inovyn, het bedrijf waar hij werkzaam is als preventieadviseur.
De laatste jaren kwamen er discussies over de problematiek van de verplichte aanvullende vormingen voor preventieadviseurs. Voldoet het huidige stelsel dan niet? Waarom wordt er gepleit voor een herziening van de opleidingsvereisten voor de preventieadviseurs?
De administratieve diensten van de Vlaamse Gemeenschap bestaan uit een hele reeks grote en kleinere werkeenheden. Het gaat over departementen (ministeries), kabinetten, parlementaire diensten en zelfstandige agentschappen van uiteenlopende aard, verspreid over Brussel-Hoofdstad en het hele Vlaamse grondgebied. Een kluwen, ook voor de organisatie van de interne en externe preventie.
Zowel de preventieadviseur als de veiligheidsadviseur houden zich bezig met veiligheid op de werkvloer. Er bestaan dus verschillende overeenkomsten tussen beide functies. Maar in tegenstelling tot een preventieadviseur is een veiligheidsadviseur niet verplicht in ieder bedrijf. Het is niet het enige verschil tussen beide functies. Een overzicht.
Afvalverwerker Indaver moet als Seveso-bedrijf aan heel wat veiligheidsregels voldoen. Veiligheid is dan ook een topprioriteit. Met verschillende initiatieven streeft de preventiedienst ernaar om alle werknemers bij het veiligheidsbeleid te betrekken. De aanpak werpt vruchten af, “maar er is nog ruimte voor verbetering”, stelt Katleen Van Rossem, hoofd van de interne dienst voor preventie en bescherming op het werk.
De Detry-groep heeft een beleid ingevoerd om werknemers die langdurig afwezig zijn geweest, opnieuw in het bedrijf te integreren. Preventieadviseur Jessica Laenen legt ons uit hoe ze de motor en de sleutelfiguur is geworden van een werkhervattingsbeleid dat voortaan deel uitmaakt van de preventiecultuur van het bedrijf.
In een arrest van 9 juli 2014 erkent het Arbeidshof van Brussel dat een lid van het leidinggevend personeel als preventieadviseur kan worden aangesteld. Het Hof heeft zich over deze kwestie gebogen in het kader van een geschil naar aanleiding van een ontslag.