Wetgeving

Gezondheidstoezicht: periodiciteit geneeskundige onderzoeken aangepast

Het KB van 14 mei 2019 past de codexbepalingen inzake de periodiciteit van de gezondheidsbeoordelingen in het kader van het gezondheidstoezicht aan. De frequentie van de geneeskundige onderzoeken wordt voor de meeste risico's van jaarlijks naar tweejaarlijks gebracht en afgewisseld met aanvullende medische handelingen.  

Asbestfonds vergoedt slachtoffers van een asbestgerelateerde ziekte

Het Asbestfonds vergoedt slachtoffers die een asbestgerelateerde ziekte hebben opgelopen, of het nu komt door een beroepsmatige blootstelling of niet (bv. familie of buurtbewoners van asbestverwerkende industrie). Het gaat om ziekten zoals mesothelioom en asbestose. Door een wetswijziging uit mei 2019 zijn daar ook long- en larynxkanker veroorzaakt door asbest aan toegevoegd.

Gezondheidsdossier: informatie makkelijker doorsturen tussen artsen

Aanpassingen aan de Codex welzijn op het werk brengen met zich mee dat de arbeidsarts voortaan de verplichting heeft om gegevens uit het gezondheidsdossier van de werknemer door te sturen naar een andere arbeidsarts of naar de huisarts als de werksituatie van de werknemer wijzigt. De werknemer moet hiervoor wel de toestemming verlenen. Deze wijzigingen maken een betere opvolging van de gezondheid van de werknemer mogelijk.

Arbeidsgeneesheer wordt arbeidsarts

In mei 2019 is door een aanpassing van de wetgeving voor het eerst de term preventieadviseur-arbeidsarts gebruikt in de Codex welzijn op het werk. Een KB, verschenen op 11 juni 2019, heeft vervolgens de terminologie doorheen de volledige codex aangepast. De stap van de term van ‘geneesheer’ naar ‘arts’ past in een breder maatschappelijk kader.

Regels over binnenluchtkwaliteit toegevoegd aan de codex

Het KB van 2 mei 2019 (BS 21 mei 2019) wijzigt de codexbepalingen over arbeidsplaatsen. De werkgever moet voortaan een risicoanalyse van de binnenluchtkwaliteit uitvoeren. Maatregelen zijn vereist om de CO2-concentratie op werkplekken lager dan 900 ppm te houden. Voor bestaande gebouwen die niet aan de regels kunnen voldoen, is een actieplan nodig dat aangeeft hoe de situatie zal verbeterd worden.

EU: Wegwerken van handelsbelemmeringen

Een eengemaakte markt is een basisprincipe in de Europese Unie. Verscheidene marktmechanismen zorgen ervoor dat goederen vrij kunnen verhandeld worden in de hele Europese Unie. Verordening 2019/515 versterkt het principe van wederzijdse erkenning van goederen en verhindert dat lidstaten nationale regels inroepen tegen het vrije verkeer van goederen.

Outplacementaanbod na ontslag om medische reden

De wet van 5 september 2001 tot de verbetering van de werkgelegenheidsgraad is uitgebreid met een hoofdstuk dat bepaalt dat in geval een werkgever medische overmacht wenst in te roepen voor de beëindiging van een arbeidsovereenkomst, de werkgever binnen de vijftien dagen na de beëindiging van de arbeidsovereenkomst een outplacementaanbod moet doen aan de betrokken ex-werknemer.

Moeten hormoonontregelaars onder dezelfde wetgeving als CMR-stoffen vallen?

De resolutie die op 18 april 2019 door het Europees Parlement werd goedgekeurd, heeft betrekking op hormoonontregelaars. In de resolutie wordt de Europese Commissie gevraagd om de tekortkomingen van de communautaire wetgeving weg te werken en om “snel alle nodige maatregelen te nemen om de menselijke gezondheid en het milieu te beschermen tegen die schadelijke chemische producten"[1]. De tekst werd door een ruime meerderheid goedgekeurd: 447 stemmen voor (op een totaal van 502 uitgebrachte stemmen).

Advies Hoge Raad: nieuwe invulling van het periodiek gezondheidstoezicht

De Hoge Raad voor Preventie en Bescherming op het werk stelt in haar Advies nr. 223 voor om de codex te wijzigen, met een nieuwe invulling van het periodiek arbeidsgeneeskundig gezondheidstoezicht. Hieronder volgt een uitgebreid overzicht van de inhoud van dit advies.

Organisatie van de noodplanning in ziekenhuizen

Voor een ziekenhuis vormt de noodplanning een onlosmakelijk deel van een goede organisatie. Voor de noodplanning in ziekenhuizen gelden specifieke regels. De bevoegdheden op dit vlak zijn verspreid over de verschillende beleidsniveaus in ons land. Er zijn echter wel afspraken tussen de federale overheid en de gewesten/gemeenschappen over het gezamenlijke kader voor de ziekenhuisnoodplanning.