Intern transport

Technische oplossingen voor veiligere interactie intern transport en voetganger

Bij 40% van de ongevallen met een heftruck is een voetganger betrokken. Deze ongevallen zorgen vaak voor tijdelijke of blijvende arbeidsongeschiktheid. Als preventieadviseur is het belangrijk om dit soort ongevallen te onderzoeken om ze in de toekomst te vermijden. Dit artikel biedt hierbij een aantal oplossingen.

preventMemo - Intern transport

preventMemo - Intern transport

Op het werk is er vaak druk verkeer: voetgangers, heftrucks, transpallets, vrachtwagens, … bewegen af en aan. Om dit intern transport in alle veiligheid te laten verlopen, is een beleid rond intern transport nodig.

Onderhoudswerken in een zone met voertuigen

Situaties Goed/Fout. Risico’s bij onderhoudswerken in een zone waar voertuigen rijden.

Opgepast rond laadkaaien

In de meeste magazijnen zijn laadkaaien aanwezig om goederen aan- en af te voeren. Rondom die  laadkaaien is er heel wat bedrijvigheid, en dat brengt ook heel wat risico's met zich mee. Valpartijen vormen een van de grootste risico's, maar er zijn ook nog de aan- en afrijdende voertuigen, de risico's door het tillen en verplaatsen van lasten,....

Voetgangers opgelet: een bedrijventerrein kan behoorlijk gevaarlijk zijn

Op de werkvloer is er heel wat bedrijvigheid. Werknemers lopen er door elkaar, heftrucks en vrachtwagens rijden af en aan,... De zwakke weggebruikers moeten dus bijzonder aandachtig zijn, het risico op aanrijdingen is immers niet ondenkbaar. En wanneer een voertuig je aanrijdt, kan dit levensbedreigende letsels veroorzaken.

Heftrucks en veiligheid

Sitauties Goed/Fout. Risico’s die gepaard gaan met het gebruik van een heftruck op een oneffen of slecht onderhouden ondergrond in een magazijn, fabriek of ander industrieel gebouw.

Botsing met een heftruck

De heftruckchauffeur zag zijn collega niet aankomen...

Oorzaken van valpartijen van bedrijfsvoertuigen

Wie in de transportsector werkt, weet dat het risico op verkeersongevallen steeds om de hoek loert. Botsingen en aanrijdingen zorgen jaarlijks voor heel wat werkonbekwaamheid bij vrachtwagenbestuurders. Er bestaan echter nog meer gevaren waar veel minder aandacht aan besteed wordt: valpartijen in of uit bedrijfsvoertuigen. Het Britse Health and Safety Laboratory ging op zoek naar de oorzaken van deze valpartijen.

Gemotoriseerde transportwerktuigen: mogelijk vanaf 16 jaar

De bepalingen over het besturen van gemotoriseerde transportwerktuigen in het KB Jongeren werden gewijzigd door het koninklijk besluit van 23 oktober 2006 (BS van 13 november 2006). Wat houdt deze wijziging in? En wat zijn de gevolgen voor jongeren op het werk?