Fiets

preventMemo - Fiets en werk

preventMemo - Fiets en werk

De fiets wordt vaak gebruikt om naar het werk te gaan. Fietsers zijn echter zwakke weggebruikers. Daarom is het van belang om bij het uitwerken van het bedrijfsmobiliteitsbeleid ook in te zetten op de veiligheid van de fietsers.

Fiets dubbel zo populair voor woon-werkverkeer

De fiets wint aan populariteit. Uit een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta blijkt dat het aantal Belgen dat de fiets gebruikt voor verplaatsingen van en naar het werk, op vijf jaar tijd verdubbelde.

Dossier: Veilig op de elektrische fiets en step

Elektrische (bak)fietsen, speedpedelecs, elektrische steps, … Je ziet ze steeds meer opduiken in het straatbeeld. Almaar meer mensen gebruiken ze dan ook om zich naar hun werk te verplaatsen. Hieronder zetten we de feiten op een rijtje en geven we je tips mee om veilig de baan op te gaan met deze vervoersmiddelen.

Implementatie van een nieuw arbeidsmiddel bij DHL: de Cubicycle

Sinds enkele jaren levert koeriersdienst DHL Express in het centrum van Antwerpen ook pakketten af met de fiets. Hiervoor wordt een op maat gemaakte fiets gebruikt: de Cubicycle. preventFocus ging langs bij preventieadviseur – en ex-cursist van preventAcademy – Maarten Verstraete voor een woordje uitleg over de voordelen en de risico’s van het gebruik van de Cubicycle.

Meer fietsers slachtoffer van wegwerkongevallen

De fiets wint aan populariteit bij de werkende bevolking, maar ook het aantal wegwerkongevallen met fietsers neemt toe. Volgens cijfers van verzekeraar AXA is ongeveer één slachtoffer van wegwerkongevallen op drie een fietser. AXA baseert zich hiervoor op de dossiers die het behandelde sinds 2013. In 2013 betroffen 1527 van de behandelde dossiers wegwerkongevallen met fietsers; in 2018 bedroeg dit aantal 1948. Op vijf jaar tijd steeg het aandeel fietsers dat slachtoffer werd van een wegwerkongeval, van 20% naar 30% van de gevallen. 

Bedrijven weigeren steeds vaker snelle elektrische fiets in hun leaseplan

Het aantal ongevallen op de weg van en naar het werk stijgt. Fietsers blijven kwetsbare weggebruikers en wie een ongeval heeft met een snelle elektrische fiets, blijft langer arbeidsongeschikt. Dit leidt ertoe dat veel bedrijven dit soort fietsen niet meer opnemen in hun leaseplan.

Hoe effectief is een fietshelm?

Er heerst nogal wat onzekerheid over de precieze effecten van een fietshelm en een eventuele fietshelmverplichting. In het debat rond deze onderwerpen is het niet altijd duidelijk of de opgeworpen argumenten voortkomen uit overtuiging dan wel uit wetenschappelijk bewijs. In dit artikel schetst Vias institute een overzicht van de meest recente wetenschappelijke inzichten rond de effecten van een fietshelm en een eventuele fietshelmverplichting.

Vijf jaar fietsbeleid in de praktijk

In 2012 startte artoos group met een fietsbeleid in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is hoe het bedrijf het aanpakt.