Verkeersveiligheid

Controleer je autobanden

Sinds 2012 hebben de banden van personen-, bestel- en vrachtwagens die in Europa verkocht worden verplicht een bandenlabel. Op dat label kan je belangrijke informatie terugvinden om je banden te vergelijken en te kiezen voor een band die het beste bij jouw rijgedrag en dagelijks gebruik past. Sinds mei 2021 is er een nieuw bandenlabel met visuele informatie over het rijden in de sneeuw (icoon met berg en sneeuwvlokje) of op ijs (icoon met ijspegel). 

Hoe kunnen bedrijven inzetten op veilig gedrag bij fietspendelaars?

Bij veel verkeersongevallen ligt gedrag (ons eigen gedrag of dat van andere weggebruikers) aan de oorzaak. Denk maar aan onaangepaste snelheid, onoplettendheid, onervarenheid, rijden onder invloed of onvoldoende zichtbaarheid. KBC Verzekeringen en de VSV helpen bedrijven bij het sensibiliseren van hun werknemers rond veilig gedrag op de fiets. 

Afslaan, inhalen, … Opgepast: dode hoek!

Vias institute waarschuwt voor dodehoekongevallen. De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (door de ramen) of geen indirect zicht heeft (via spiegels en/of camera’s). Zowel auto’s als vrachtwagens hebben een dode hoek, maar het gezichtsveld is het meest beperkt bij vrachtwagens.

Maatregelen tegen dodehoekongevallen

De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct (door de ramen) of indirect zicht heeft (via spiegels en/of camera’s). Ondanks de getroffen maatregelen op het vlak van regelgeving, infrastructuur en bewustmaking van weggebruikers blijven dodehoekongevallen een actueel probleem. In 2020 werden er door de politie 23 dodehoekongevallen geregistreerd. Vias institute belicht deze problematiek.
 

Instructiefiche: Hoe fietsen we in groep?

Bij minder dan vijftien fietsers volgt de groep dezelfde verkeersregels als de individuele fietser. Bij meer dan vijftien fietsers volgt de groep de regels voor fietsers in groep (Wegcode, Art. 43bis).

Dossier: Wielertoerisme – waar let je op?

Met het eerste lentezonnetje halen ieder jaar opnieuw duizenden wielertoeristen hun fiets van stal. Geen leuker tijdverdrijf dan enkele uren peddelen over rustige wegen, maar er zijn toch ook enkele regels waar je best rekening mee houdt.

Québec: hoge kosten van arbeidsongevallen op de weg

Het IRSST (Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail – Québec) heeft onderzoek gedaan naar de kosten die gepaard gaan met arbeidsongevallen op de weg. Het blijkt een bijzonder dure aangelegenheid te zijn in vergelijking met andere soorten arbeidsongevallen.

Gsm’en en rijden, een dodelijke combinatie

Een op de vier Belgische chauffeurs stuurt berichten tijdens het rijden. Niet verwonderlijk dus dat een op de tien al eens een ongeval of bijna-ongeval gehad heeft door zijn of haar gsm te gebruiken achter het stuur. Om bestuurders te sensibiliseren over het gevaar van smartphonegebruik tijdens het rijden, lanceerde Vias institute een nieuwe campagne: ‘Wagen in, gsm uit’.

Vergaderen achter het stuur: niet zonder risico!

Nu we door de coronacrisis met z’n allen massaal zijn gaan telewerken, wordt er meer en meer vergaderd achter het stuur. We doen dat niet alleen tussen twee fysieke werkafspraken door, maar ook wanneer we bijvoorbeeld de kinderen van school ophalen.