Technische afwijkingen op het vlak van toepasbare verpakking
In het vorige deel van deze artikelreeks gaf de auteur een praktisch inzicht in de voorbereiding van transportgevaarlijk afval in kleine verpakkingshoeveelheden. In dit derde artikel licht de auteur toe wat de belangrijkste technische afwijkingen zijn voor de verpakkingen van kga.
Het eerste deel van deze artikelreeks lichtte toe hoe transportgevaarlijke goederen met een commerciële status in de ADR-regelgeving zijn gevat. In dit tweede deel geeft de auteur een praktisch inzicht in de voorbereiding van transportgevaarlijk afval in kleine verpakkingshoeveelheden.
Een reeks van drie artikels licht toe wat het algemeen wettelijk kader is van het vervoer van gevaarlijke goederen, ongeacht hun status. Dit eerste artikel verduidelijkt het algemeen concept van het vervoer van gevaarlijke goederen en het verschil in voorschriften tussen transportgevaarlijke goederen met commerciële status en die met afvalstatus.
Sinds de invoering van het ADR 2019 geldt de verplichting om een ADR-veiligheidsadviseur aan te stellen ook voor verzenders. De overgangsperiode loopt af op 31 december 2022.
Dit artikel geeft aan welke stappen men moet ondernemen om kleine hoeveelheden transportgevaarlijke goederen op een gemakkelijke manier correct te verpakken en vervoeren met toepassing van de ADR-afwijking voor beperkte verpakkingshoeveelheden. Ook worden de resterende ADR-verplichtingen toegelicht en wordt de vrijstellingsmogelijkheid met de reguliere ADR-verplichtingen vergeleken.
Het koninklijk besluit met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 27 november 2017, wil de federale regelgeving in overeenstemming brengen met de nieuwe bevoegdheidsverdeling tussen de federale staat en de gewesten.
Hoe bepaal je of gevaarlijk afval ook transportgevaarlijk is? Heel vaak wordt essentiële informatie in verband met de transportvoorwaarden immers weggegooid. Bovendien is afval van transportgevaarlijke producten niet hetzelfde als de transportgevaarlijke producten zelf.
Zowel de preventieadviseur als de veiligheidsadviseur houden zich bezig met veiligheid op de werkvloer. Er bestaan dus verschillende overeenkomsten tussen beide functies. Maar in tegenstelling tot een preventieadviseur is een veiligheidsadviseur niet verplicht in ieder bedrijf. Het is niet het enige verschil tussen beide functies. Een overzicht.
“Bestelwagen met gasflessen vat vuur”. Je hoort het nog regelmatig in het nieuws. Voor heel wat bedrijven is het gebruik van gas in het productieproces dan ook onontbeerlijk. Het transport en het gebruik ervan is echter niet zonder risico. Air Liquide, producent en leverancier van gassen, geeft opleidingen aan haar klanten. “Voor het gebruik van gas maken we werknemers bewust. Voor het transport maken we hen bang. We raden het af,” klinkt het.
De Europese Commissie geeft de lidstaten de toestemming om bepaalde afwijkingen vast te leggen voor het vervoer van gevaarlijke goederen over het land. Een uitvoeringsbesluit van 6 mei 2013 wijzigt de lijsten van nationale afwijkingen, die het mogelijk maken rekening te houden met specifieke nationale omstandigheden.