Het koninklijk besluit met betrekking tot het vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor, verschenen in het Belgisch Staatsblad van 27 november 2017, wil de federale regelgeving in overeenstemming brengen met de nieuwe bevoegdheidsverdeling tussen de federale staat en de gewesten.
Hoe bepaal je of gevaarlijk afval ook transportgevaarlijk is? Heel vaak wordt essentiële informatie in verband met de transportvoorwaarden immers weggegooid. Bovendien is afval van transportgevaarlijke producten niet hetzelfde als de transportgevaarlijke producten zelf.
Zowel de preventieadviseur als de veiligheidsadviseur houden zich bezig met veiligheid op de werkvloer. Er bestaan dus verschillende overeenkomsten tussen beide functies. Maar in tegenstelling tot een preventieadviseur is een veiligheidsadviseur niet verplicht in ieder bedrijf. Het is niet het enige verschil tussen beide functies. Een overzicht.
“Bestelwagen met gasflessen vat vuur”. Je hoort het nog regelmatig in het nieuws. Voor heel wat bedrijven is het gebruik van gas in het productieproces dan ook onontbeerlijk. Het transport en het gebruik ervan is echter niet zonder risico. Air Liquide, producent en leverancier van gassen, geeft opleidingen aan haar klanten. “Voor het gebruik van gas maken we werknemers bewust. Voor het transport maken we hen bang. We raden het af,” klinkt het.
De Europese Commissie geeft de lidstaten de toestemming om bepaalde afwijkingen vast te leggen voor het vervoer van gevaarlijke goederen over het land. Een uitvoeringsbesluit van 6 mei 2013 wijzigt de lijsten van nationale afwijkingen, die het mogelijk maken rekening te houden met specifieke nationale omstandigheden.
Op 30 januari 2013 verscheen het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2012 betreffende het vervoer van gevaarlijke goederen over de binnenwateren.
ADR, de internationale regelgeving inzake het vervoer van transportgevaarlijke stoffen wordt om de twee jaar herzien om rekening te houden met de stand van de techniek, onvolkomenheden in de regelgeving weg te werken en lessen die geleerd zijn uit ongevallen en incidenten te incorporeren. De laatste versie, ADR2009 wordt nu bijgewerkt en hervormd tot ADR2011.
Voortaan zullen werkgevers in de transport- en logistieke sector in het jaarlijks actieplan voor bescherming en preventie op het werk aandacht moeten besteden aan toxische gassen. Recent werd immers een CAO over deze materie verbindend verklaard.