De 5S-methode: eenvoudig en relevant

De 5S-methode is een eenvoudige maar doeltreffende, universele en relevante methode. De methode is van toepassing op tal van contexten: productieateliers, kantoren,… Ook thuis kan deze methode haar nut bewijzen! Met het 5S-systeem wordt de lenteschoonmaak een gestructureerd en structurerend project.  

Ontstaan
De 5S-methode komt overgewaaid uit Japan. Deze beheerstechniek werd ontwikkeld in het kader van het productiesysteem van Toyota. De 5S’en stemmen overeen met 5 principes waarvan de Japanse woorden beginnen met een S (zie tabel).

Japans woord
Nederlandse vertaling met ‘s’
Interpretatie
Beschrijving
Seiri
Scheiden
Sorteren, ontruimen
Alle overbodige zaken verwijderen
Seiton
Schikken
Opruimen, schikken
Het resterende ordenen
Seiso
Schoonmaken
Schoonmaken, repareren
Onregelmatigheden, slijtage, de oorzaken van vervuiling identificeren en elimineren
Seiketsu
Standaardiseren
Standaardiseren
Op systematische wijze ordenen
Met elkaar de regels afspreken  
Shitsuke
Stimuleren
Opvolgen en evolueren
Iedereen erbij betrekken, de regels naleven


Doelstellingen van de 5S-methode
- Een rommelige werkruimte door materiaal, documenten, gereedschap en andere overbodige voorwerpen vermijden;
- Een goed beheer en een duidelijke lokalisatie van het opgeborgen werkmateriaal garanderen;
- Wanorde in de werkruimten voorkomen (bv. onnodige bestellingen van materiaal vermijden);
- Arbeidsongevallen voorkomen (door geen voorwerpen rond te laten slingeren, door obstakels weg te nemen);
- De arbeidsomstandigheden en werktijden optimaliseren. Een nette werkplek is aangenamer om te werken en zorgt voor minder tijdverlies (door het zoeken naar voorwerpen, gereedschap,…).

Fase 1 – Scheiden
Scheiden = zich ontdoen van al het overbodige materiaal op de werkplek.
- Het noodzakelijke van het niet-noodzakelijke scheiden (stel jezelf de vraag: heb ik dit nu echt nodig om mijn werk te doen?)
- Het overbodige verwijderen (verplaatsen, weggooien, archiveren,…). Let op: geen seizoensgebonden voorwerpen verwijderen.
- Denk aan een alternatief gebruik van het materiaal waar je vanaf wilt geraken (wat nu niet van nut is, kan dit later of elders wel zijn, kan gerecycleerd worden,…).

Fase 2 – Schikken/Opruimen
Opruimen = de noodzakelijke voorwerpen ordenen voor een gemakkelijk en efficiënt gebruik.
De leidraad is ‘een plaats voor elk voorwerp en elk voorwerp op zijn plaats’. De opberging gebeurt op basis van de gebruiksfrequentie en de afstand: voorwerpen die men vaak gebruikt binnen handbereik houden, het overige materiaal in de nabijheid opbergen.

Gebruik Afstand t.o.v. de gebruiker
Permanent Zo dicht mogelijk bij de gebruiker (of bijhouden door de gebruiker)
Dagelijks Steeds binnen handbereik (op het bureau, op de werkbank,…)
Wekelijks Opgeborgen in de gebruikszone (werkpost, kamer,…)
Maandelijks Gearchiveerd bij de dienst / het gebouw van gebruik
Jaarlijks Opgeborgen in de archieven (indien bewaring noodzakelijk is)

Bron: www.qualitiso.com/methode-5s

Voorwerpen moeten zo opgeborgen worden dat iemand anders ze snel kan terugvinden (rangschikking, panelen om gereedschap te ordenen,…) en gemakkelijk kan vaststellen wat niet in orde is (ontbrekende voorwerpen, slechte opberging, te grote voorraad,...).
Bij het opbergen moet men rekening houden met het risico op valpartijen op gelijke hoogte en het risico op stoten (obstakels wegnemen), maar ook met het risico op vallende voorwerpen (de kettingzaag niet op een hoek van het rek opbergen). Men moet ook vermijden onverenigbare producten samen in kasten op te bergen.

Fase 3 – Schoonmaken
De schoonmaak beperkt zich niet tot het schoonmaken van de lokalen en het materiaal.
Ook onderhoud is belangrijk: een machine moet niet enkel schoongemaakt, maar ook onderhouden worden (een schroef die moet worden aangedraaid, een onderdeel dat gesmeerd moet worden,…) om de goede werking ervan te garanderen.

Fase 4 – Standaardiseren
Het systematische aspect is van cruciaal belang. Om het werk efficiënt en in de beste omstandigheden uit te voeren, is het belangrijk de werkplek elke dag op te ruimen. Daarom moet men dus:
- een taak beginnen en afwerken in een nette omgeving (de werkplek na elke taak opruimen)
- leren zich op regelmatige basis te ontdoen van overbodige voorwerpen
- regelmatig de werkplek grondig schoonmaken (op het einde van de dag, week, activiteitencyclus,…). Zo vermijd je een race tegen de klok tijdens de jaarlijkse schoonmaak, die veel kostbare tijd in beslag neemt en waarvan de resultaten snel vervagen.

Fase 5 – Stimuleren en in stand houden
Om de werkomgeving ordelijk en net te houden, moet je de vastgelegde regels naleven. Engageer je en stimuleer anderen om de afspraken na te komen. Overleg met elkaar en stel eventuele aanpassingen voor. Het doel is om vooruitgang te boeken en in een ordelijke en nette werkomgeving is het des te aangenamer werken.

5S-tips voor thuis
De 5S-methode kan je ook gemakkelijk thuis toepassen: keuken, salon, garage,…
Kinderen en tieners kunnen hieraan meewerken; op die manier kan het hele gezin zijn steentje bijdragen aan het 5S-project. Gebruik bijvoorbeeld muziek om de kinderen hiervoor te motiveren (wie het meest opruimt tijdens een bepaald muziekfragment, wint).

1 Scheiden: de kunst van het weggooien
De eerste fase van de 5S’en (Seiri) is de kunst om dingen weg te gooien en zich van het overbodige te ontdoen.
Zeg neen tegen dwangmatige verzameldrift, zeg ja tegen het weggooien. Geef of gooi (afhankelijk van de staat waarin ze zich bevinden) braadpannen weg die je al jaren niet meer gebruikt…
Tip: doe een voorwerp weg telkens je er een nieuw aanschaft.

2 Opruimen: ‘elk voorwerp op zijn plaats’
Wat je frequent gebruikt, moet gemakkelijk toegankelijk zijn. In de keuken betekent dit: zout en peper binnen handbereik op de werktafel, kruiden die je minder vaak gebruikt, kunnen op een andere plaats bewaard worden,… Voorwerpen die je zelden gebruikt, horen niet thuis in de keuken (berg het wafelijzer achteraan in een kast op ,…).
Denk na over de opbergmogelijkheden: bakje voor sleutels en dergelijke, sorteermeubel, dozen om specifiek materiaal op te bergen, bakken voor linnengoed,… Breng, indien nodig, etiketten aan. Doe de nodige aankopen (rekken voor de garage,…).
Stel de juiste vragen: is het bijvoorbeeld een goed idee om in de inkom een tafeltje te plaatsen waarop uiteindelijk allerhande kleine spullen terechtkomen?

3 Schoonmaken: grote lenteschoonmaak
Een kast leegmaken om de inhoud te sorteren, is ook een gelegenheid om ze grondig schoon te maken.

4 Standaardiseren: de spelregels
Spelregels opstellen zodat iedereen in huis ze kan toepassen (bijvoorbeeld verdeling van de huishoudelijke taken).

5 Deze orde in stand houden!
Leg bijvoorbeeld een voorwerp na gebruik op dezelfde plaats terug.

 


Bronnen: 
usinages.com
logistiqueconseil.org
qualitiso.com
fr.wikipedia.org/wiki/5S
www.rtbf.be
1ideeparjour.over-blog.com

: 01/09/17
: PreventActio 5/2017
: Programma's, procedures en zorgsystemen
: Werknemersinformatie
: Optimalisatie


© Prevent