De wet van 3 oktober 2022 houdende diverse arbeidsbepalingen werd in het Belgisch Staatsblad van 10 november 2022 gepubliceerd. In deze wet staan maatregelen die getroffen werden in het kader van de arbeidsdeal tussen de werkgevers- en werknemersvertegenwoordigers.
De wet die gedeeltelijk de Europese richtlijn betreffende transparante en voorspelbare arbeidsvoorwaarden omzet, verscheen in het Belgisch Staatsblad van 31 oktober 2022.
De wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk heeft de mogelijkheden van nachtarbeid in de sector van de e-commerce uitgebreid. Aan de volksvertegenwoordiger die hem vroeg of er gedacht werd aan aangescherpte maatregelen om de nachtwerkers te beschermen, antwoordde de minister van Werk dat de bestaande reglementering al een aangepast beschermingsniveau biedt aan nachtarbeiders. De minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid is echter van mening dat er meer gefocust moet worden op de primaire preventie van borstkanker in het kader van nachtarbeid.
De wet van 26 maart 2018 bepaalt dat er in de ondernemingen op basis van overleg in het Comité PBW afspraken gemaakt kunnen worden over 'deconnectie'. Deze afspraken zijn er op gericht om de balans tussen werk en privéleven te verbeteren en op die manier burn-out of andere gezondheidsproblemen te voorkomen.
De Ministerraad van 27 oktober 2017 heeft een ontwerp van uitvoeringsbesluit van de wet Werkbaar en wendbaar werk van 5 maart 2017 goedgekeurd. Het betreft het investeren in de opleiding.
In het Belgisch Staatsblad van 18 maart 2016 verscheen een KB dat nachtarbeid toelaat voor ‘werkzaamheden verbonden aan de elektronische handel in ondernemingen die onder bepaalde paritaire comités ressorteren’. Al deze paritaire comités hebben bovendien een sectorale collectieve arbeidsovereenkomst gesloten over de invoering van nachtarbeid.
De wijze waarop de arbeidstijd georganiseerd is, heeft een niet te miskennen invloed op de veiligheid en gezondheid van de werknemers. De basisprincipes voor de organisatie van de arbeidstijd zijn terug te vinden in de Europese richtlijn 2003/88. In België zijn deze bepalingen hoofdzakelijk opgenomen in de arbeidswet.
Op 7 juli 2014 heeft de Europese Commissie een voorstel ingediend voor een richtlijn rond de arbeidstijden in de sector van de binnenvaart. Deze richtlijn moet een aanvulling worden op de arbeidstijdenrichtlijn (2003/88/EG), die niet van toepassing is op de binnenvaart.
In de transportsector gelden verschillende regels die het welzijn en de veiligheid van de chauffeurs en de andere weggebruikers ten goede moet komen. Uiteraard is er de verkeerswetgeving en de wet welzijn op het werk. Meer specifiek is er de wetgeving rond rij- en rusttijden en de bepalingen rond het rijgeschiktheidsattest in het KB rijbewijzen.