Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) verspreidt informatie over veiligheid en gezondheid op het werk via de website www.oshwiki.eu. Een OSHwiki-artikel (enkel beschikbaar in het Engels) geeft tips om te communiceren over werkgerelateerde veiligheids- en gezondheidsonderwerpen via sociale media.
In België zijn valpartijen goed voor 17,5% van alle arbeidsongevallen. Daarmee is vallen de op twee na belangrijkste oorzaak van arbeidsongevallen, na verlies van controle over een machine en bewegen van het lichaam leidend tot uitwendig letsel.
Het Canadese Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité du travail (IRSST) voerde een studie uit over de stabiliteit van ladders. Vallen van hoogte is vandaag nog steeds een van de belangrijkste oorzaken van ongevallen in Quebec en 20% van de letsels opgelopen na een val van hoogte, is het gevolg van een val van een ladder.
In een tuincentrum in West-Vlaanderen vond in 2018 een arbeidsongeval met een ladder plaats. Een kort verslag van dit ongeval in de krant reikt een aantal feiten aan die aantonen dat de richtlijnen voor het werken met ladders wel degelijk hun nut hebben. In dit geval werden ze echter niet toegepast, met als gevolg dat de werknemer een dodelijke val maakte.
Ongevallen met omgevallen kranen verschijnen regelmatig in de pers. Een mobiele kraan huren is dan ook niet zonder gevaar, maar wat kan er gedaan worden om dergelijke ongevallen te voorkomen?
In oktober 2010 maakte een Franse gemeenteambtenaar een dodelijke val van een ladder. De familie van het slachtoffer stelde zich burgerlijke partij en diende een klacht in tegen het gemeentebestuur wegens onopzettelijke doodslag. In juni 2019 kwam de zaak voor de rechtbank.
Het besturen van een torenkraan wordt beschouwd als een veiligheidsfunctie: verkeerd uitgevoerde manoeuvres kunnen de veiligheid van de omstaanders en de omliggende gebouwen in het gedrang brengen. De job is bovendien veeleisend, want een torenkraanbestuurder moet kalm blijven en toch ook heelhuids in de cabine geraken. Daarom dringt de vraag zich op: zijn er strengere eisen voor torenkranen nodig?
Sinds 1 januari 2018 is er een aangepaste versie van de norm EN 131-2 voor ladders. De norm voert strengere eisen door op het vlak van stabiliteit en belastbaarheid.
In 2010 besliste de Europese Commissie dat de norm EN 353-1:2002 niet voldeed aan de essentiële veiligheids- en gezondheidseisen van de pbm-richtlijn. In 2014 verscheen een nieuwe versie van de norm die de tekortkomingen wegwerkte. Eind 2015 is deze versie van de norm opgenomen in de lijst met geharmoniseerde normen voor de pbm-richtlijn.
Vanaf juni tot september 2014 voert Toezicht op het welzijn op het werk een inspectiecampagne bij de instellingen binnen de sector van de gezondheidszorg en in rust- en verzorgingstehuizen.