Werknemersinformatie

Afslaan, inhalen, … Opgepast: dode hoek!

Vias institute waarschuwt voor dodehoekongevallen. De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (door de ramen) of geen indirect zicht heeft (via spiegels en/of camera’s). Zowel auto’s als vrachtwagens hebben een dode hoek, maar het gezichtsveld is het meest beperkt bij vrachtwagens.

Instructiefiche: Hoe fietsen we in groep?

Bij minder dan vijftien fietsers volgt de groep dezelfde verkeersregels als de individuele fietser. Bij meer dan vijftien fietsers volgt de groep de regels voor fietsers in groep (Wegcode, Art. 43bis).

Dossier: Wielertoerisme – waar let je op?

Met het eerste lentezonnetje halen ieder jaar opnieuw duizenden wielertoeristen hun fiets van stal. Geen leuker tijdverdrijf dan enkele uren peddelen over rustige wegen, maar er zijn toch ook enkele regels waar je best rekening mee houdt.

Het regent, het regent – tips om te fietsen bij regenweer

Weer of geen weer: fietsen kan je ook wanneer het regent. Maar bescherm jezelf wel tegen een Belgische plonsbui. Een eerste gouden tip: check voor je vertrekt steeds het weer op bijvoorbeeld Buienradar of het KMI. Een voorbereid fietser is er twee waard.

Gsm’en en rijden, een dodelijke combinatie

Een op de vier Belgische chauffeurs stuurt berichten tijdens het rijden. Niet verwonderlijk dus dat een op de tien al eens een ongeval of bijna-ongeval gehad heeft door zijn of haar gsm te gebruiken achter het stuur. Om bestuurders te sensibiliseren over het gevaar van smartphonegebruik tijdens het rijden, lanceerde Vias institute een nieuwe campagne: ‘Wagen in, gsm uit’.

Dossier - Slaap, chauffeurtje, slaap: vermoeidheid bij professionele chauffeurs

Vermoeidheid bij chauffeurs is een groot risico voor de verkeersveiligheid. Bij beroepschauffeurs is het zelfs de meest voorkomende oorzaak van ongevallen. Een kwart tot een derde van de bus-, vrachtwagen- en touringcarchauffeurs viel de voorbije maanden minstens eenmaal in slaap tijdens het rijden. Hoog tijd voor actie dus!