Het is opnieuw wintertijd, dat betekent dat het ’s avonds een uurtje vroeger donker wordt. De donkere maanden zorgen voor extra risico’s op de weg. We benadrukken daarom in dit dossier het belang van zichtbaarheid in het verkeer.
Een Franse studie van de onderzoeksgroep TraumaBase, die gepubliceerd werd in juni 2023, toonde aan dat ongevallen met elektrische steps en soortgelijke voertuigen (bv. hoverboards) even ernstig zijn als ongevallen met andere voertuigen op twee wielen op de openbare weg.
Het kan iedereen overkomen: met je auto in het water belanden. Het kan gebeuren door een ongeval, een verkeerde inschatting of weersomstandigheden. Als dit jou overkomt, is het belangrijk om te weten wat je moet doen om de situatie zo veilig mogelijk te maken voor jezelf en eventuele passagiers.
Als je op zoek bent naar een elektrische step, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden om ervoor te zorgen dat je veilig en verantwoord kunt rijden. Hier zijn enkele tips:
Volgens een enquête van Vias institute gebruikt een op de tien Belgische bestuurders een manier om alcoholcontroles te vermijden. Dat is bijna aan verdubbeling tegenover vier jaar geleden. Toch is de pakkans in die periode toegenomen. Vias institute: “De mentaliteit van de Belgische bestuurder ten opzichte van alcohol blijft een probleem.”
Sinds 2012 hebben de banden van personen-, bestel- en vrachtwagens die in Europa verkocht worden verplicht een bandenlabel. Op dat label kan je belangrijke informatie terugvinden om je banden te vergelijken en te kiezen voor een band die het beste bij jouw rijgedrag en dagelijks gebruik past. Sinds mei 2021 is er een nieuw bandenlabel met visuele informatie over het rijden in de sneeuw (icoon met berg en sneeuwvlokje) of op ijs (icoon met ijspegel).
Vias institute waarschuwt voor dodehoekongevallen. De dode hoek is het gebied rondom een voertuig waarop de bestuurder geen direct zicht heeft (door de ramen) of geen indirect zicht heeft (via spiegels en/of camera’s). Zowel auto’s als vrachtwagens hebben een dode hoek, maar het gezichtsveld is het meest beperkt bij vrachtwagens.