Het Rekenhof heeft twee opdrachten onderzocht die in 2009 aan het Federaal agentschap voor beroepsrisico’s (Fedris) werden toevertrouwd: het opzetten van een stelsel van premiedifferentiatie en een regeling voor ondernemingen met een verzwaard risico. Het Rekenhof stelt vast dat de eerste opdracht nooit is gerealiseerd en de mogelijke impact van het stelsel van het verzwaard risico zeer beperkt blijft.
Elk arbeidsongeval moet aangegeven worden aan de arbeidsongevallenverzekeraar zodat het slachtoffer vergoed kan worden. De aangifte gebeurt elektronisch of op papier met het model van aangifteformulier. Een aangepaste versie van het aangifteformulier geldt vanaf 1 januari 2020.
De financiële consequenties van een wegongeval binnen de werkuren of op de route van en naar het werk zijn belangrijk. ISO 39001 kan organisaties helpen om een verkeersveiligheidsbeleid uit te bouwen. Voor zijn eindwerk bevroeg Tom Van den Acker drie Belgische gecertificeerde organisaties.
Bedrijven die statistisch aanzienlijk meer arbeidsongevallen (verzwaard risico) laten optekenen, moeten verplicht een preventiebijdrage betalen. De bijdrage is verschuldigd aan de arbeidsongevallenverzekeraar of een preventie-instituut die het geld gebruiken om een actieplan op te stellen met concrete preventiemaatregelen. Het bedrag van de bijdrage hangt af van het aantal voltijdse equivalente werknemers.
De wet van 21 december 2018 houdende diverse bepalingen inzake sociale zaken, breidt het toepassingsgebied van een aantal wetten i.v.m. de schadeloosstelling van arbeidsongevallen en beroepsziekten uit. Reden hiervoor is om voor een brede waaier aan personen die in het kader van hun opleiding werk verrichten, schadeloosstelling te voorzien in geval van een arbeidsongeval of een beroepsziekte.
De ministerraad van 16 november 2017 keurde een ontwerp van koninklijk besluit goed dat de organisatie en de werking van de Federale instantie voor onderzoek van scheepvaartongevallen (FOSO) vastlegt.
Een Franse werknemer overleed toen hij in de wachtkamer aan het wachten was om een periodiek onderzoek bij de arbeidsgeneesheer te ondergaan. Is dit een arbeidsongeval of niet? En hoe deze problematiek naar Belgisch recht oplossen?
De FOD Werkgelegenheid en de FOD Economie hebben in 2016 een behoorlijk aantal liften gecontroleerd waarvan de moderniseringstermijn verstreken was. Een niet-onbelangrijk aantal was nog niet gemoderniseerd/niet in orde. In 2016 zijn er ook nog een aantal dodelijke ongevallen gebeurd met liften. Een stand van zaken door de nationaal coördinator campagne liften van de FOD Werkgelegenheid.