Het afval dat de verzorging van patiënten die besmet zijn met categorie A-virussen met zich meebrengt, moet verpakt worden volgens zeer strenge voorwaarden om te vermijden dat mensen besmet geraken tijdens het transport of de verwerking ervan. Dit geldt ook voor categorie A-afval dat alleen besmettelijk is voor dieren.
Opvallend is dat de elektrische auto meer en meer succes heeft. En dat is zeker een goede zaak voor het milieu. Maar wat met de veiligheidsaspecten? Welke impact heeft dit op de veiligheid en gezondheid van de werknemers?
De verkeersreglementering is deels geregionaliseerde materie. Dat maakt het niet altijd makkelijk om de hoogte van boetes terug te vinden. Dit artikel biedt een overzicht van de hoogte van de boetes voor ADR (European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road) en rij- en rusttijdinbreuken in 2013 en in 2019.
Een vrachtwagenbestuurster bracht de laadbak van haar vrachtwagen naar beneden. Ze wist niet dat een mecanicien bezig was met een herstelling. De mecanicien werd verpletterd en overleefde het ongeval niet.
In de winter vormen sneeuw en ijs op de daken van voertuigen een reëel gevaar voor andere voertuigen. In Frankrijk worden bestuurders verantwoordelijk gehouden voor deze ijs- of sneeuwlaag en kunnen hiervoor boetes krijgen. Het verwijderen van zo’n laag op het dak – op drie of vier meter hoogte – is niet zonder risico.
De reglementering over ladingzekering bestaat vijftig jaar. Volgens Gilbert Aerden, expert ladingzekering, is er echter weinig reden tot juichen, omdat het wettelijke kader een wirwar aan regeltjes blijft.
Bij het vrachtwagentransport wordt nogal eens geknoeid met de arbeidsvoorwaarden van de bestuurders van trucks. Maar zelfs wanneer dit niet het geval is, blijft het beroep van vrachtwagenchauffeur niet zonder risico. Een aantal jaar geleden voerde de externe preventiedienst Idewe een grondig onderzoek uit naar de voedingsgewoonten, de fysieke activiteit en de slaapkwaliteit van 289 truckers. De conclusies hiervan blijven actueel, want recenter onderzoek uit het buitenland bevestigt de resultaten.
Stortbunkers worden in verschillende sectoren gebruikt om vaste grondstoffen, bulkproducten of afvalstoffen tussentijds op te slaan; ze zijn terug te vinden in diverse sectoren, zoals de landbouw, de fabricage van bouwproducten, steengroeven, verwerking van oud papier en dergelijke. Via transportbanden worden de goederenstromen verder getransporteerd om stroomafwaarts in het productieproces te worden verwerkt.
Het bedrijfsintern transport is, zeker in productie- en logistieke bedrijven, een essentieel aandachtspunt bij het voorkomen van arbeidsongevallen. Een belangrijk punt daarbij is de vormgeving van een kade bestemd voor het lossen en laden van goederen na transport over de weg.
Zowel de preventieadviseur als de veiligheidsadviseur houden zich bezig met veiligheid op de werkvloer. Er bestaan dus verschillende overeenkomsten tussen beide functies. Maar in tegenstelling tot een preventieadviseur is een veiligheidsadviseur niet verplicht in ieder bedrijf. Het is niet het enige verschil tussen beide functies. Een overzicht.