Artikel

benOSH: ook bruikbaar voor psychosociale aspecten

Hoe zijn de kosten en opbrengsten te berekenen van maatregelen om langdurige arbeidsuitval te beheersen en de prestaties te verbeteren? Dit artikel beschrijft hoe ook de bedrijfseconomische aspecten van psychosociale preventiemaatregelen aan de hand van de benOSH-methode kunnen benaderd worden.

Wat is een gezonde werk-privébalans en hoe kan de werkgever dit promoten?

Wie in tijden van corona niet meer pendelt naar het werk, ziet tijdens online meetings weleens partners, huisdieren of kinderen van collega’s voorbijkomen. De combinatie tussen werk en privé blijft een evenwichtsoefening. Hoe kan je dat als werkgever in goede banen leiden? Ik stel voor: het balansgesprek.

Burn-out en motivatie

Vaak wordt er over een burn-out gesproken wanneer iemand langere tijd ziek is en de oorzaak in de psychosociale sfeer ligt. Maar het probleem is veel groter en bepaalde aspecten van burn-out worden onderbelicht: de zichtbaarheid, de omvang, de beheersbaarheid en het feit dat vooral gemotiveerde en productieve medewerkers er slachtoffer van worden.

Uitbreiding pilootproject burn-out

In het kader van de coronacrisis heeft Fedris, het Federaal agentschap voor beroepsrisico’s, besloten om het pilootproject rond burn-out, uit te breiden. Deze beslissing leidde tot de aanpassing van het KB van 7 februari 2018, dat de voorwaarden voor het project vastlegde.

Burn-out en het brein

Burn-outs zijn aan een opmars bezig. Een burn-out leidt tot gevoelens van vermoeidheid, een negatieve houding ten opzichte van de job en een afname van de productiviteit. Maar hoe ontstaat dit fenomeen? Dit artikel toont aan de hand van een paar eenvoudige schema’s welke processen in de hersenen tot een burn-out kunnen leiden.

Coronacrisis weegt op mentaal welzijn van werknemers

Een onderzoek van hr-dienstenbedrijf Acerta bij meer dan 2.000 werknemers (uitgevoerd in september 2020) toont aan dat de coronacrisis doorweegt op het mentale welzijn van de Belgische werknemers. Het merendeel van hen vindt wel dat de werkgever de afstands- en hygiënemaatregelen op de werkvloer goed organiseert en naleeft.

Alles kids? Werken met jonge kinderen

Werknemers die werken op de neonatologie- of pediatrieafdeling van een ziekenhuis, in een crèche, een kinderdagverblijf, de buitenschoolse opvang of in het kleuteronderwijs, komen dag in dag uit in contact met jonge kindjes. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de risico’s die dit soort jobs inhouden.

Psychosociale risico’s: update van prediagnosetool

De tool ‘knipperlichten psychosociale risico’s’ heeft als doel de werkgever te waarschuwen als er psychosociale risico’s in de onderneming opduiken. Zo is hij in staat om zo snel mogelijk een preventiebeleid te voeren. De tool werd ontworpen in 2015 en werd in 2019 geactualiseerd.

Werkwereld persoonsgerichter maken: nog werk aan de winkel

Volgens de meest recente versie (2020) van het rapport Human Capital Trends van Deloitte maken organisaties nog niet volop gebruik van de mogelijkheden die de technologie biedt om de werkwereld persoonsgerichter te maken. Dat benadrukt de website peoplesphere.be. Het merendeel van de Belgische respondenten (89%) integreert het streven naar welzijn niet in hun strategie.

De (toekomstige) psychosociale impact van Covid-19 op organisaties En de cruciale rol van de preventieadviseur

De coronacrisis heeft niet enkel een impact op onze fysieke, maar ook op onze mentale gezondheid. Wanneer ondernemingen geleidelijk aan terug de activiteiten hervatten, is het van groot belang om zich hiervan bewust te zijn. We worden immers langzaam wakker in een nieuwe realiteit, zowel op privé- als werkvlak. Elke fase van dit ‘wakker worden’ brengt andere aandachtspunten met zich mee.