Onderzoek

Onmiddellijke psychologische en biomechanische effecten van een lendenriem

Een onderzoeksteam van het Canadese onderzoeksinstituut IRRST heeft de psychologische en biomechanische effecten gemeten van het dragen van een lendenriem in het kader van het werk. Het dragen van een lendenriem zou het werkhervattingsproces bevorderen.

Fysieke belasting op het werk stijgt in Zwitserland

Uit het Zwitserse luik van de Europese enquête naar de arbeidsomstandigheden die Eurofoud in 2015 in 35 Europese landen heeft uitgevoerd, blijkt dat de fysieke belasting op het werk stijgt. 

Opleidingen in ergonomie gunstig voor buschauffeurs

Veel buschauffeurs ondervinden lage rugpijn doordat ze elke dag langdurig dezelfde zithouding aannemen en blootgesteld worden aan lichaamstrillingen. Een groter ergonomisch bewustzijn door actieve opleidingen kan echter veel klachten wegnemen, zo blijkt uit de masterproef van dr. Karolien Lauwers, bedrijfsarts bij Mensura. 

Maximale tilgewicht: NIOSH-formule als norm

De NIOSH-formule is het best beschikbare instrument om risicovolle belasting door het tillen van lasten te voorkomen. Dat besluit de Nederlandse Gezondheidsraad na het bestuderen van wetenschappelijke gegevens over nadelige gezondheidseffecten van tillen.

Ziekenhuis onderzoekt trekkracht bij glijzeilen

Een glijzeil is een handig instrument om onder andere bedlegerige patiënten hogerop te plaatsen in hun bed. Toch wordt het niet systematisch gebruikt. Het HHartziekenhuis Roeselare-Menen ging na welke trekkracht het vergt om patiënten te verplaatsen en met welke methodes en hulpmiddelen de lichamelijke belasting voor de zorgverleners het meest binnen de perken blijft.

Risicobeperking tijdens het laden van bagage

De manuele bagagebehandeling heeft sinds het ontstaan van de luchtvaart vrijwel geen veranderingen ondergaan. Nochtans is het aantal bagagestukken en bijgevolg ook de behandelingsfrequentie exponentieel gestegen. De Britse Health and Safety Executive (HSE) publiceerde onlangs een rapport over de gezondheidsrisico’s als gevolg van het in- en uitladen van losse bagagestukken in vliegtuigen (1). Het gaat om een update van een rapport uit 2005. Daarin wordt een overzicht gegeven van de alternatieve methodes die worden geadviseerd aan de afhandelingsbedrijven in de luchthavens.