Een video van het Canadese Onderzoeksinstituut Institut de recherche Robert-Sauvé en santé et en sécurité de travail (IRSST) toont met welke factoren men rekening moet houden om achteruitrijalarmen in het arbeidsmilieu veilig te gebruiken.
In de senaat is een vraag behandeld over ongevallen met heftrucks en de controles die uitgevoerd worden door de inspectie. Uit het schriftelijk antwoord van de minister van werk blijkt dat de cijfers van arbeidsongevallen niet onrustwekkend toenemen.
De gestandaardiseerde testmethodes voor het meten van de slipweerstand van veiligheidsschoenen en vloeren geven niet altijd een correct beeld van de werkelijke situatie op de werkvloer. Het resultaat is dat bedrijven het moeilijk hebben om geschikt schoeisel en vloeren te kiezen om het aantal ongevallen door glij- en struikelpartijen te verminderen.
Aanrijdingen van voetgangers door mobiele arbeidsmiddelen is een ernstig ongevalrisico. Bij de preventie van dergelijke ongevallen speelt de zichtbaarheid een belangrijke rol. Een literatuuronderzoek naar de zichtbaarheid van mobiele arbeidsmiddelen belichtte deze problematiek van naderbij.
De heftruck is een van de meest gebruikte transportmiddelen in de bedrijfswereld. Aangezien de ongevallen voor het grootste deel bestaan uit kantelingen van het voertuig, is de vraag naar het dragen van de veiligheidsgordel van wezenlijk belang. Canadese onderzoekers verdiepten zich in deze problematiek en in de doeltreffendheid van veiligheidssystemen voor heftrucks.
Wie in de transportsector werkt, weet dat het risico op verkeersongevallen steeds om de hoek loert. Botsingen en aanrijdingen zorgen jaarlijks voor heel wat werkonbekwaamheid bij vrachtwagenbestuurders. Er bestaan echter nog meer gevaren waar veel minder aandacht aan besteed wordt: valpartijen in of uit bedrijfsvoertuigen. Het Britse Health and Safety Laboratory ging op zoek naar de oorzaken van deze valpartijen.