Artikel

Arbeidsongeval: vorkheftruck belandt tussen laadkaai en vrachtwagen

In 2018 gebeurde in de buurt van Québec een dodelijk arbeidsongeval waarbij een vorkheftruck tussen de laadkaai en een vrachtwagen belandde. Het onderzoeksrapport haalde verscheidene oorzaken aan die tot het ongeval hebben geleid en formuleerde zowel technische als organisatorische aanbevelingen.

Fataal ongeval met een vorkheftruck

De Zwitserse ongevallenverzekeraar Suva geeft op zijn website verschillende voorbeelden van ongevallen. Doel hiervan is om werknemers op te leiden en te sensibiliseren. Een van de voorbeelden betreft een ongeval met een vorkheftruck, die kantelde in een bocht en zo de bestuurder verpletterde. 

Hoe arbeidsongevallen met vorkheftrucks voorkomen?

Op de website van de Amerikaanse OHSA (Occupational Health & Safety Administration) staan er interessante cijfers te lezen over de ongevallen waarbij vorkheftrucks betrokken waren in de VS. De cijfers leiden tot belangrijke conclusies voor de praktijk. Hierover laten we enkele ervaringsdeskundigen aan het woord.

Heftruckbanden: al wat je erover wil weten, maar nooit hebt durven vragen

Vorkheftruckbanden zien er allemaal zwart en rond uit. Heftruckfabrikanten geven wel altijd specificaties op, maar hoe belangrijk is het om deze op te volgen? Bovendien spelen gebruiksfactoren mee als de rijafstanden, de aard van het terrein, de verdeling van het gewicht van de te verplaatsen last. En dan is er nog de kwestie van het vervangen van die banden. Hoe zit de vork aan de steel?

Intern verkeersongeval

Een werknemer liep blijvende letsels op toen een collega met een heftruck over zijn voet reed. Dit ongeval had vermeden kunnen worden door het intern verkeer beter te regelen.

Naakte cijfers: Ongevallen met heftrucks

In 2013 gebeurden er 11.569 ongevallen met ‘systemen voor gesloten of open transport en opslag’. Heftrucks maken deel uit van deze categorie.. Acht van deze ongevallen kenden een dodelijke afloop. Dat is goed voor 11% van alle dodelijke ongevallen.

Veilige inrichting van batterijlaadruimte

Bij het laden van batterijen van heftrucks kan een explosieve atmosfeer ontstaan. Een goede inrichting van de batterijlaadruimte is dan ook essentieel. Daarnaast mogen werknemers niet blootgesteld worden aan de chemische risico’s die kunnen ontstaat bij het werken met accubatterijen.

Heftrucks keuren of niet?

In naam en functie zijn heftrucks 'hef-werktuigen'. Toch moeten ze volgens de Belgische wetgeving niet gekeurd worden. Anders is het wanneer de heftruck gebruikt wordt in samenstel met een hulpstuk voor het hijsen van lasten en het heffen van personen. Een overzicht.

Campagne rond struikel- en glijrisico's in RVT's en gezondheidssector

Vanaf juni tot september 2014 voert Toezicht op het welzijn op het werk een inspectiecampagne bij de instellingen binnen de sector van de gezondheidszorg en in rust- en verzorgingstehuizen.

Ordervoorbereider: nieuwe risico’s door voice picking?

De ordervoorbereider is de meest voorkomende functie in de logistiek. Door zijn taken – het manueel oppikken van bestellingen uit de stock en deze klaarmaken om naar de klanten te versturen – wordt hij blootgesteld aan specifieke risico’s. Er wordt voor deze functie steeds vaker gebruik gemaakt van de voice picking technologie. Maar houdt dit nieuwe risico’s in voor de ordervoorbereider?