Artikel

Opinie: Goed zoeken naar ‘welzijn op het werk’ in de beleidsverklaringen

Het behoort tot de traditie dat, wanneer een nieuwe federale regering het roer overneemt, de ministers hun intenties met betrekking tot het hun toegewezen beleidsdomein voor de legislatuur toelichten aan de Kamer van Volksvertegenwoordigers. Hoe zit dat met het welzijn op het werk?

Beleidsverklaring Economie en Werk

In zijn beleidsnota van november 2020 stelt minister van Economie en Werk Pierre-Yves Dermagne dat de bestrijding van het coronavirus prioriteit zal krijgen om de veiligheid en de gezondheid van iedereen te waarborgen. Geen enkel deel van de nota draagt de titel ‘Welzijn op het werk’, maar de minister verzekert dat de gezondheid, de veiligheid en het welzijn van de werknemers extra aandacht zullen krijgen. 

Nieuwe versie generieke coronagids voor bedrijven: belangrijkste wijzigingen

Op 30 oktober 2020 verscheen een geactualiseerde versie van de ‘Generieke gids om de verspreiding van Covid-19 op het werk tegen te gaan’ (versie 3.0). Dit zijn de belangrijkste aanpassingen.

Arbeidsongevallen en -inspecties: Luxemburg in volle actie

Luxemburg zit niet stil wat arbeidsveiligheid betreft. Zo heeft de Luxemburgse arbeidsinspectie (ITM) sinds het begin van de coronacrisis al 1.629 controles uitgevoerd om na te gaan of werknemers optimaal beschermd worden tegen het risico op besmetting. Daarnaast voerde de Association d’assurance accident (Luxemburgse vereniging van ongevallenverzekeraars – AAA) in 2019 een nieuw bonus-malussysteem in en kon het een daling van het aantal ongevallen melden.

Covid-19-maatregelen: controle in bedrijven

Sinds de start van de gezondheidscrisis controleert de Algemene Directie Toezicht op het Welzijn op het Werk of werkgevers voldoende maatregelen nemen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan (social distancing, dragen van een mondmasker, ...). In een parlementaire vraag polste een volksvertegenwoordiger naar de reeds uitgevoerde controles. De Tijd maakte enkele cijfers uit het antwoord op deze vraag bekend.

Covid-19: welke taken komen in aanmerking voor telewerk?

Door de gezondheidscrisis zijn veel bedrijven overgeschakeld op telewerk. Toch zijn er nog heel wat werknemers die fysiek op de werkvloer aanwezig zijn, hoewel ze hun taken perfect op afstand zouden kunnen uitvoeren. Om te weten over welke werknemers het gaat, neemt men best het takenpakket als uitgangspunt en niet de functie, aldus het Franse Nationale Agentschap voor de Verbetering van de Arbeidsomstandigheden (Anact).

Arbeidsrechtbank Leuven vernietigt vermeende immuniteit van de preventieadviseur

Op 12 december 2019 oordeelde de arbeidsrechtbank te Leuven dat een preventieadviseur om dringende reden kan worden ontslagen wanneer hij zelf niet de nodige maatregelen ter vrijwaring van het welzijn oplegt. De scheidingslijn tussen de welzijnsopdracht van de preventieadviseur en het instructierecht van de werkgever aan de preventieadviseur is voortaan flinterdun.

Verzekering tegen arbeidsongevallen: premieverhoging in zicht

Het vergoedingsstelsel voor de slachtoffers van arbeidsongevallen maakt deel uit van ons socialezekerheidssysteem, maar de uitkeringen werden toevertrouwd aan privéverzekeraars. Iedere Belgische onderneming betaalt hiervoor een jaarlijkse bijdrage aan de door haar in de arm genomen verzekeringsmaatschappij. Momenteel staan we voor een stevige premieverhoging, maar hoe komt dit?

Tijdelijke schorsing van de verkiezingsprocedure: de wet is verschenen

De wet van 4 mei 2020 tot regeling van de opschorting van de procedure sociale verkiezingen van het jaar 2020 ingevolge de coronavirus COVID-19-pandemie verscheen in het Belgisch Staatsblad van 13 mei 2020. Het principe is dat de respectieve rechten en verplichtingen van alle belanghebbenden worden bevroren in de staat waarin ze zich bevinden op datum van de tijdelijke schorsing van de verkiezingsprocedure.

De Kaderrichtlijn 89/391: hoe omgaan met arbeidsongevallen? Het Europese perspectief (deel 4)

In opdracht van het Nederlandse Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voerde Prevent een vergelijkende studie uit naar de wijze waarop een aantal Europese landen de belangrijkste onderdelen van de Kaderrichtlijn hebben ondergebracht in hun eigen reglementaire kader. Deze artikelenreeks is een exclusief initiatief van Prevent en verschijnt onder de verantwoordelijkheid van de redactie.