Aangifte, melding en registratie van ongevallen: alle verplichtingen op een rijtje

Elk arbeidsongeval moet aangegeven worden bij de arbeidsongevallenverzekeraar zodat het slachtoffer vergoed kan worden. Daarnaast moeten arbeidsongevallen geregistreerd en bijgehouden worden om lessen te trekken voor preventie. Bovendien moeten sommige ook gemeld worden bij de inspectie. Wat zijn de verplichtingen?
Geactualiseerd op:
©:

gepubliceerd op 12.04.18 door de redactie, prevent.be

De aangifte van arbeidsongevallen is belangrijk voor de schadeloosstelling van het slachtoffer. Daarom moet elk arbeidsongeval binnen de acht kalenderdagen aangegeven worden bij de arbeidsongevallenverzekeraar. Daarnaast is het echter belangrijk om ongevallen te analyseren en de nodige conclusies te trekken om gelijkaardige voorvallen in de toekomst te voorkomen. Daarom zijn er verscheidene verplichtingen om ongevallen te onderzoeken, te registreren en de gegevens bij te houden. Onderstaande tabellen bieden een overzicht. 

Upgrade jouw abonnement

Deze tekst is momenteel niet toegankelijk binnen jouw abonnementsformule. 
Ontdek onze verschillende formules.